Parkeerretributie is geen boete, dus fiscaal aftrekbaar
Volgens de fiscus zijn parkeerkosten autokosten. De kosten van personenauto’s zijn echter maar fiscaal aftrekbaar binnen de grenzen van de zgn. gramformule waarbij o.m. de CO2-uitstoot van de auto in kwestie relevant is.
-
Voorafbetaling (VA3)
-
Koopt u een nieuwe auto beter nog in 2026 dan in 2027?
Stel u wil een nieuwe auto aankopen of leasen voor uw onderneming (eenmanszaak of vennootschap). Kan u dit dan beter nog in 2026 doen of kan u fiscaal gezien evengoed wachten tot in 2027?
-
Wanneer heeft uw vennootschap recht op investeringsaftrek voor boekjaar 2026?
Doet uw kleine vennootschap een nieuwe investering, dan kan zij daarvoor onder bepaalde voorwaarden genieten van de investeringsaftrek. Wanneer moet die investering precies gebeuren om nog recht te hebben op de investeringsaftrek voor boekjaar 2026?
Een aftrek voor 100% kan dus enkel voor auto’s die emissievrij zijn (elektrisch of op waterstof). Heeft u een eenmanszaak, dan moet u de autokosten bovendien beperken volgens het beroepsmatig gebruik.
Een verkeersboete is sowieso niet fiscaal aftrekbaar. Krijgt u een boete voor te snel rijden, dan is dat nooit een aftrekbare kost, net zomin als een echte parkeerboete.
Wie echter ‘vergeet’ om een parkeerticket te nemen, heeft strikt genomen niets verkeerd gedaan, maar heeft eigenlijk gewoon geopteerd voor het dagtarief. Het gaat dan niet om een boete, maar om een parkeerretributie. Het betreft m.a.w. gewoonweg parkeerkosten (aan dagtarief) en die zijn in principe wel fiscaal aftrekbaar, weliswaar volgens de ‘gramformule’.