Privé voorgeschoten kosten: bij rechtsgeldige factuur vennootschap geen vermelding op fiche
Als een vennootschap haar bedrijfsleider kosten terugbetaalt die hij/zij voor haar gemaakt heeft, dan moet dit op loonfiche 281.20 vermeld worden.
-
Koopt u een nieuwe auto beter nog in 2026 dan in 2027?
Stel u wil een nieuwe auto aankopen of leasen voor uw onderneming (eenmanszaak of vennootschap). Kan u dit dan beter nog in 2026 doen of kan u fiscaal gezien evengoed wachten tot in 2027?
-
Wanneer heeft uw vennootschap recht op investeringsaftrek voor boekjaar 2026?
Doet uw kleine vennootschap een nieuwe investering, dan kan zij daarvoor onder bepaalde voorwaarden genieten van de investeringsaftrek. Wanneer moet die investering precies gebeuren om nog recht te hebben op de investeringsaftrek voor boekjaar 2026?
-
Winst toegewezen aan een liquidatiereserve
Om de correcte beslissingen te nemen tijdens en bij de afsluiting van boekjaar 2025, moeten drie vragen gesteld worden: 1. Vanaf welke tijdstip kunnen – eerder aangelegde – liquidatiereserves fiscaal voordelig uitgekeerd worden? 2. Vormt het een opportuniteit om liquidatiereserves vervroegd uit te keren? 3. Vormt het een opportuniteit om liquidatiereserves aan te leggen voor boekjaar 2025?
Als een vennootschap haar bedrijfsleider kosten terugbetaalt die hij/zij voor haar gemaakt heeft, dan moet dit op loonfiche 281.20 vermeld worden. Voor terugbetalingen op basis van bewijsstukken of forfaitaire terugbetalingen ‘volgens ernstige normen’, bv. een kilometervergoeding of dagvergoeding, moest vroeger het terugbetaalde bedrag niet vermeld worden. Een ‘ja’ volstond. Sinds 01.01.2022 moet evenwel van zulke terugbetalingen het bedrag op de fiche gezet worden.
De vermelding op de fiche is echter niet nodig als de bedrijfsleider enkel de betaling voorgeschoten heeft van een aankoop door zijn vennootschap, aldus de minister van Financiën (vr. en antw. nr. 924, Leysen, 09.03.2022). Circulaire 2022/C/62 van 29.06.2022 verduidelijkt dat van ‘een aankoop door de vennootschap’ maar sprake is als het verantwoordingsstuk op basis waarvan de vennootschap de aankoop in kosten neemt, de identiteit van de vennootschap bevat. In de regel gaat het dan volgens de circulaire om een rechtsgeldige factuur op naam van de vennootschap. Is er m.a.w. een factuur op naam van de vennootschap waarop haar btw-nummer vermeld staat, dan moet er niets op de fiche vermeld worden (ook geen ‘ja).