Recuperatie betaalde registratierechten bij aankoop nieuwe woning: uitdoofscenario
Een natuurlijke persoon die een woning koopt en er zijn hoofdverblijfplaats vestigt, kan thans de daarop betaalde registratierechten (het zgn. verkooprecht) onder bepaalde voorwaarden en tot een bepaalde hoogte (maxiumum van € 13.000) in mindering brengen van het verkooprecht dat betaald wordt op een volgende woning.
-
Koopt u een nieuwe auto beter nog in 2026 dan in 2027?
Stel u wil een nieuwe auto aankopen of leasen voor uw onderneming (eenmanszaak of vennootschap). Kan u dit dan beter nog in 2026 doen of kan u fiscaal gezien evengoed wachten tot in 2027?
-
Wanneer heeft uw vennootschap recht op investeringsaftrek voor boekjaar 2026?
Doet uw kleine vennootschap een nieuwe investering, dan kan zij daarvoor onder bepaalde voorwaarden genieten van de investeringsaftrek. Wanneer moet die investering precies gebeuren om nog recht te hebben op de investeringsaftrek voor boekjaar 2026?
-
Winst toegewezen aan een liquidatiereserve
Om de correcte beslissingen te nemen tijdens en bij de afsluiting van boekjaar 2025, moeten drie vragen gesteld worden: 1. Vanaf welke tijdstip kunnen – eerder aangelegde – liquidatiereserves fiscaal voordelig uitgekeerd worden? 2. Vormt het een opportuniteit om liquidatiereserves vervroegd uit te keren? 3. Vormt het een opportuniteit om liquidatiereserves aan te leggen voor boekjaar 2025?
Een natuurlijke persoon die een woning koopt en er zijn hoofdverblijfplaats vestigt, kan thans de daarop betaalde registratierechten (het zgn. verkooprecht) onder bepaalde voorwaarden en tot een bepaalde hoogte (maxiumum van € 13.000) in mindering brengen van het verkooprecht dat betaald wordt op een volgende woning. Beide woningen dienen in Vlaanderen gelegen te zijn. In het kader van de vooropgestelde wijzigingen aan het verkooprecht vanaf 01.01.2022 zou die meeneembaarheid uitdoven om volledig te gaan verdwijnen vanaf 01.01.2024.
Meer bepaald zou de authentieke akte van de aankoop van de vorige woning moeten verleden zijn vóór 01.01.2022. Voor authentieke aankoopakten verleden vanaf 01.01.2022 zouden m.a.w. geen meeneembare rechten meer kunnen opgebouwd worden. Voor authentieke akten van de nieuwe aangekochte woning verleden vanaf 01.01.2024 zou het stelsel van de meeneembaarheid niet meer mogelijk zijn. De authentieke aankoopakte voor de nieuwe woning moet m.a.w. uiterlijk vóór 31.12.2023 gebeurd zijn.