Reprobel-aangifte uiterlijk 30 april 2026 online indienen
Wie in zijn onderneming auteursrechtelijk beschermde teksten en beelden digitaal of op papier (foto)kopieert, deelt, scant of print, moet daarvoor een vergoeding betalen via Reprobel. Reprobel is de organisatie die deze vergoeding int bij professionele gebruikers voor zowel digitale reproductie en communicatie als papieren kopieën.
-
Koopt u een nieuwe auto beter nog in 2026 dan in 2027?
Stel u wil een nieuwe auto aankopen of leasen voor uw onderneming (eenmanszaak of vennootschap). Kan u dit dan beter nog in 2026 doen of kan u fiscaal gezien evengoed wachten tot in 2027?
-
Wanneer heeft uw vennootschap recht op investeringsaftrek voor boekjaar 2026?
Doet uw kleine vennootschap een nieuwe investering, dan kan zij daarvoor onder bepaalde voorwaarden genieten van de investeringsaftrek. Wanneer moet die investering precies gebeuren om nog recht te hebben op de investeringsaftrek voor boekjaar 2026?
-
Winst toegewezen aan een liquidatiereserve
Om de correcte beslissingen te nemen tijdens en bij de afsluiting van boekjaar 2025, moeten drie vragen gesteld worden: 1. Vanaf welke tijdstip kunnen – eerder aangelegde – liquidatiereserves fiscaal voordelig uitgekeerd worden? 2. Vormt het een opportuniteit om liquidatiereserves vervroegd uit te keren? 3. Vormt het een opportuniteit om liquidatiereserves aan te leggen voor boekjaar 2025?
Ook uw bedrijf valt daar in de praktijk bijna altijd onder: alle professionele gebruikers – eenmanszaken, vennootschappen en vzw’s – moeten die vergoeding betalen wanneer er effectief (digitale) kopieën van auteursrechtelijke beschermende werken worden gemaakt. Slaat u bv. vakliteratuur, persartikels, foto’s of illustraties digitaal op (vanop internet of uit uw mailbox) of deelt u ze intern of extern of verwerkt u ze in presentaties dan moet u dus hiervoor een Reprobel-aangifte indienen.
Het bedrag dat u betaalt, hangt af van de formule die u kiest. Bij een zgn. gecombineerde licentie (pakket digitaal en papier) spelen uw sector en het aantal personeelsleden een rol; de minimumprijs voor de periode 2023–2025 bedraagt € 40 excl. btw. Voor de periode 2026–2028 gelden geactualiseerde tarieven, die gemiddeld ongeveer 7% hoger liggen dan in 2023–2025. Voor bizili (de digitale licentie) betaalt u sinds 2026 voor het lopende referentiejaar in plaats van jaar X–1. De concrete bedragen vindt u terug op https://bizili.be/prijzen/.
De aangifte voor refertejaar 2025 moet u uiterlijk op 30 april 2026 online indienen via https://portal.reprobel.be/. U krijgt onmiddellijk een factuur die u online kan betalen. Uw dossierbeheerder kan u daar uiteraard bij assisteren. Zelfs als u meent geen licentie nodig te hebben, moet u in principe nog steeds een nulaangifte doen.