Retro-actieve versoepeling voorwaarden buitenlandse dagvergoeding
In een recente circulaire over de buitenlandse dagvergoeding (Circ. 2025/C/70, 27.10.2025) zijn de regels rond de duur van de dienstreis en de behandeling van de vertrek- en terugkomdagen aangepast. Deze aanpassingen gelden retro-actief vanaf 1 januari 2025.
-
Koopt u een nieuwe auto beter nog in 2026 dan in 2027?
Stel u wil een nieuwe auto aankopen of leasen voor uw onderneming (eenmanszaak of vennootschap). Kan u dit dan beter nog in 2026 doen of kan u fiscaal gezien evengoed wachten tot in 2027?
-
Wanneer heeft uw vennootschap recht op investeringsaftrek voor boekjaar 2026?
Doet uw kleine vennootschap een nieuwe investering, dan kan zij daarvoor onder bepaalde voorwaarden genieten van de investeringsaftrek. Wanneer moet die investering precies gebeuren om nog recht te hebben op de investeringsaftrek voor boekjaar 2026?
-
Winst toegewezen aan een liquidatiereserve
Om de correcte beslissingen te nemen tijdens en bij de afsluiting van boekjaar 2025, moeten drie vragen gesteld worden: 1. Vanaf welke tijdstip kunnen – eerder aangelegde – liquidatiereserves fiscaal voordelig uitgekeerd worden? 2. Vormt het een opportuniteit om liquidatiereserves vervroegd uit te keren? 3. Vormt het een opportuniteit om liquidatiereserves aan te leggen voor boekjaar 2025?
Wanneer u voor uw werk naar het buitenland reist, mag uw werkgever of vennootschap u een belastingvrije en socialezekerheidsvrije dagvergoeding toekennen. Bovendien is deze vergoeding volledig fiscaal aftrekbaar voor de werkgever/vennootschap, zonder dat er bewijsstukken moeten worden voorgelegd. De hoogte van deze vergoeding hangt af van het land van bestemming en de duur van uw verblijf. De volledige lijst van dagvergoedingen vindt u in bijlage 1 van circulaire 2025/C/70.
Deze forfaitaire vergoeding dient om uw kleine kosten, zoals maaltijden, drank en lokaal vervoer, te dekken. Huisvestingskosten (overnachtingskosten en ontbijt) zijn hiervan uitgesloten en mogen apart terugbetaald worden aan de werknemer of bedrijfsleider. Zitten in de apart terugbetaalde huisvestigingskosten, bv. hotelfactuur, ook andere maaltijden dan het ontbijt of kleine uitgaven dan wordt de forfaitaire buitenlandse dagvergoeding procentueel verminderd met 35% voor een lunch, 45% voor een avondmaal en 20% voor kleine uitgaven.
Tot eind 2024 gold dat de afwezigheid minstens tien uur moest duren om deze forfaitaire dagvergoeding te kunnen toekennen en voor de dagen van vertrek- en terugkom kon slechts een halve dagvergoeding worden toegekend.
Vanaf 2025 vervalt de minimumduur van tien uur en wordt de forfaitaire dagvergoeding voor dagen van vertrek- en terugkom niet langer gehalveerd.
De procentuele verminderingen (35% voor een middagmaal, 45% voor een avondmaal en 20% voor kleine uitgaven) moeten nu ook toegepast worden voor de dagen van vertrek en terugkeer als bepaalde kosten (zoals maaltijden of kleine uitgaven) in de apart terugbetaalde huisvestingskost zijn inbegrepen. Voor ontbijt is geen vermindering nodig. Concreet betekent dit dat wanneer bv. het diner in de hotelkost zit, het forfait met 45% moet worden verminderd, ook voor de vertrek- en terugkomdagen.