Rijksregisternummer verhuurder-natuurlijke persoon relevant bij aftrek huur
Sinds aanslagjaar 2024 moet bij de aangifte in de inkomstenbelastingen (personenbelasting, vennootschapsbelasting) een bijlage gevoegd worden opdat de huur in aftrek kan genomen worden als beroepskost.
-
Koopt u een nieuwe auto beter nog in 2026 dan in 2027?
Stel u wil een nieuwe auto aankopen of leasen voor uw onderneming (eenmanszaak of vennootschap). Kan u dit dan beter nog in 2026 doen of kan u fiscaal gezien evengoed wachten tot in 2027?
-
Wanneer heeft uw vennootschap recht op investeringsaftrek voor boekjaar 2026?
Doet uw kleine vennootschap een nieuwe investering, dan kan zij daarvoor onder bepaalde voorwaarden genieten van de investeringsaftrek. Wanneer moet die investering precies gebeuren om nog recht te hebben op de investeringsaftrek voor boekjaar 2026?
-
Winst toegewezen aan een liquidatiereserve
Om de correcte beslissingen te nemen tijdens en bij de afsluiting van boekjaar 2025, moeten drie vragen gesteld worden: 1. Vanaf welke tijdstip kunnen – eerder aangelegde – liquidatiereserves fiscaal voordelig uitgekeerd worden? 2. Vormt het een opportuniteit om liquidatiereserves vervroegd uit te keren? 3. Vormt het een opportuniteit om liquidatiereserves aan te leggen voor boekjaar 2025?
Bij gebrek aan die zgn. bijlage 270 MLH is de huur sowieso niet aftrekbaar. Een van de te vermelden gegevens op die bijlage is het rijksregisternummer van een verhuurder-natuurlijk persoon.
Is het rijksregisternummer niet vermeld, dan is volgens de minister de bijlage 270 MLH niet geldig, zodat de fiscus dus de aftrek van de huur kan weigeren en u zelfs een boete kan geven, omdat uw aangifte onvolledig is (parl. vr. nr. 1834, Vermeersch, 09.01.2024). De boodschap is dus om achter het rijksregisternummer van uw verhuurder-natuurlijke persoon te gaan.
De aftrek van de huur zal echter niet geweigerd worden zo de verhuurder in het buitenland woont en dus geen rijksregisternummer heeft, of wanneer de verhuurder zijn rijksregisternummer niet in de huurovereenkomst zet en ook weigert om het u mee te delen. Hou wel het bewijs bij dat u het rijksregisternummer hebt opgevraagd.