Sinds 1 juli 2026 kunt u in bijna alle sectoren flexijobbers in dienst nemen
Flexijobbers zijn gepensioneerden of werknemer die minstens een 4/5de job hebben en hiernaast bijverdienen onder voordelige sociale en fiscale voorwaarden.
-
Koopt u een nieuwe auto beter nog in 2026 dan in 2027?
Stel u wil een nieuwe auto aankopen of leasen voor uw onderneming (eenmanszaak of vennootschap). Kan u dit dan beter nog in 2026 doen of kan u fiscaal gezien evengoed wachten tot in 2027?
-
Wanneer heeft uw vennootschap recht op investeringsaftrek voor boekjaar 2026?
Doet uw kleine vennootschap een nieuwe investering, dan kan zij daarvoor onder bepaalde voorwaarden genieten van de investeringsaftrek. Wanneer moet die investering precies gebeuren om nog recht te hebben op de investeringsaftrek voor boekjaar 2026?
-
Winst toegewezen aan een liquidatiereserve
Om de correcte beslissingen te nemen tijdens en bij de afsluiting van boekjaar 2025, moeten drie vragen gesteld worden: 1. Vanaf welke tijdstip kunnen – eerder aangelegde – liquidatiereserves fiscaal voordelig uitgekeerd worden? 2. Vormt het een opportuniteit om liquidatiereserves vervroegd uit te keren? 3. Vormt het een opportuniteit om liquidatiereserves aan te leggen voor boekjaar 2025?
Het voordeel is dat er op een flexiloon geen normale RSZ-bijdragen betaald moeten worden. Er is enkel een bijzondere werkgeversbijdrage van 28% verschuldigd. Hiernaast is het flexiloon van een gepensioneerde volledig vrijgesteld van belastingen en van een werknemer is er een vrijstelling tot € 18.440 voor inkomstenjaar 2026.
Flexijobs waren initieel enkel mogelijk in de horeca, dit werd reeds uitgebreid en sinds 1 juli 2026 komen zo goed als alle sectoren in aanmerking.
Het is wel mogelijk dat bepaalde sectoren uitgesloten worden op vraag van de sociale partners in de paritaire comités, bv. in de chemische sector en staalnijverheid.
U kan bijvoorbeeld ook uw partner/kind/ouder enkele uren in uw zaak laten werken om bijvoorbeeld administratieve zaken te verzorgen, op voorwaarde dat hij/zij ook minimaal 4/5de als werknemer in dienst is bij een andere werkgever of gepensioneerd is.