Stijging forfaitaire kilometervergoeding beroepsverplaatsingen en indexering per kwartaal op de planning
Bedrijfsleiders kunnen vanuit hun vennootschap een kilometervergoeding opnemen voor de beroepsmatige verplaatsingen die zijn met hun eigen privéauto maken.
-
Koopt u een nieuwe auto beter nog in 2026 dan in 2027?
Stel u wil een nieuwe auto aankopen of leasen voor uw onderneming (eenmanszaak of vennootschap). Kan u dit dan beter nog in 2026 doen of kan u fiscaal gezien evengoed wachten tot in 2027?
-
Wanneer heeft uw vennootschap recht op investeringsaftrek voor boekjaar 2026?
Doet uw kleine vennootschap een nieuwe investering, dan kan zij daarvoor onder bepaalde voorwaarden genieten van de investeringsaftrek. Wanneer moet die investering precies gebeuren om nog recht te hebben op de investeringsaftrek voor boekjaar 2026?
-
Winst toegewezen aan een liquidatiereserve
Om de correcte beslissingen te nemen tijdens en bij de afsluiting van boekjaar 2025, moeten drie vragen gesteld worden: 1. Vanaf welke tijdstip kunnen – eerder aangelegde – liquidatiereserves fiscaal voordelig uitgekeerd worden? 2. Vormt het een opportuniteit om liquidatiereserves vervroegd uit te keren? 3. Vormt het een opportuniteit om liquidatiereserves aan te leggen voor boekjaar 2025?
Bedrijfsleiders kunnen vanuit hun vennootschap een kilometervergoeding opnemen voor de beroepsmatige verplaatsingen die zijn met hun eigen privéauto maken. Werkgevers kunnen die ook aan hun werknemers toekennen. Op die vergoeding worden bedrijfsleiders/werknemers privé niet belast en zij moeten er ook geen sociale bijdragen op betalen. Voor de vennootschap/werkgever gaat het om een beperkt aftrekbare autokost.
Sinds 1 juli 2021 bedroeg het forfait € 0,3707/km. Minister Van Peteghem laat echter op zijn website weten dat dit bedrag retroactief wordt verhoogd naar € 0,402/km, nl. voor de maanden maart 2022 tot en met juni 2022. Ook zou het de bedoeling zijn om dit bedrag per kwartaal te indexeren, en dus niet langer jaarlijks op 1 juli, voornamelijk om sneller te kunnen inspelen op de stijgende brandstofprijzen.
Vennootschappen/werkgevers zijn echter niet verplicht om het maximale bedrag van € 0,402/km toe te kennen aan hun bedrijfsleider/werknemers. Om hen te stimuleren toch de maximale kilometervergoeding te betalen, zullen zij wellicht een korting krijgen op de uiteindelijk te betalen belasting in de vorm van een belastingkrediet, maar meer is daarover op dit moment nog niet geweten. Van zodra de regeling gepubliceerd is in het Belgisch Staatsblad, brengen wij u daarvan verder op de hoogte.