Tijdig reageren op een voorstel van vereenvoudigde aangifte personenbelasting bij niet-akkoord
Zo de aangifte personenbelasting voor de fiscus niet complex is, kan het zijn dat de belastingplichtige in kwestie een voorstel tot vereenvoudigde aangifte ontvangt.
-
Koopt u een nieuwe auto beter nog in 2026 dan in 2027?
Stel u wil een nieuwe auto aankopen of leasen voor uw onderneming (eenmanszaak of vennootschap). Kan u dit dan beter nog in 2026 doen of kan u fiscaal gezien evengoed wachten tot in 2027?
-
Wanneer heeft uw vennootschap recht op investeringsaftrek voor boekjaar 2026?
Doet uw kleine vennootschap een nieuwe investering, dan kan zij daarvoor onder bepaalde voorwaarden genieten van de investeringsaftrek. Wanneer moet die investering precies gebeuren om nog recht te hebben op de investeringsaftrek voor boekjaar 2026?
-
Winst toegewezen aan een liquidatiereserve
Om de correcte beslissingen te nemen tijdens en bij de afsluiting van boekjaar 2025, moeten drie vragen gesteld worden: 1. Vanaf welke tijdstip kunnen – eerder aangelegde – liquidatiereserves fiscaal voordelig uitgekeerd worden? 2. Vormt het een opportuniteit om liquidatiereserves vervroegd uit te keren? 3. Vormt het een opportuniteit om liquidatiereserves aan te leggen voor boekjaar 2025?
Zo de aangifte personenbelasting voor de fiscus niet complex is, kan het zijn dat de belastingplichtige in kwestie een voorstel tot vereenvoudigde aangifte ontvangt. In dat voorstel is een simulatie van de berekening van de belastingen opgenomen op basis van de fiscale gegevens die de fiscus in haar bezit heeft. Wie een voorstel van vereenvoudigde aangifte heeft ontvangen, moet in principe geen belastingaangifte meer indienen.
Wie echter niet akkoord is met het voorstel van vereenvoudigde aangfite moet uiterlijk op 30.06.2021 reageren zo het voorstel tot vereenvoudigde aangifte nog op papier werd ontvangen. Via Tax-on-web kan nog tot uiterlijk 15.07.2021 gereageerd worden. Ook al heeft uw dossierbeheerder in principe tijd heeft tot 21.10.2021 om de aangifte personenbelasting in te dienen, dan nog is die verlengde aangiftetermijn niet van toepassing op een voorstel tot vereenvoudigde aangifte.