Uitstel van de btw-ketting: toelichting!
De maatregelen rond de btw-ketting die normaal op 1 oktober 2025 in werking zouden treden, worden tot nader order uitgesteld. De FOD Financiën heeft zojuist een circulaire (2025/C/62) gepubliceerd waarin de uitgestelde maatregelen verduidelijkt worden. Wat zijn de aandachtspunten?
-
Koopt u een nieuwe auto beter nog in 2026 dan in 2027?
Stel u wil een nieuwe auto aankopen of leasen voor uw onderneming (eenmanszaak of vennootschap). Kan u dit dan beter nog in 2026 doen of kan u fiscaal gezien evengoed wachten tot in 2027?
-
Wanneer heeft uw vennootschap recht op investeringsaftrek voor boekjaar 2026?
Doet uw kleine vennootschap een nieuwe investering, dan kan zij daarvoor onder bepaalde voorwaarden genieten van de investeringsaftrek. Wanneer moet die investering precies gebeuren om nog recht te hebben op de investeringsaftrek voor boekjaar 2026?
-
Winst toegewezen aan een liquidatiereserve
Om de correcte beslissingen te nemen tijdens en bij de afsluiting van boekjaar 2025, moeten drie vragen gesteld worden: 1. Vanaf welke tijdstip kunnen – eerder aangelegde – liquidatiereserves fiscaal voordelig uitgekeerd worden? 2. Vormt het een opportuniteit om liquidatiereserves vervroegd uit te keren? 3. Vormt het een opportuniteit om liquidatiereserves aan te leggen voor boekjaar 2025?
Een eerste belangrijk punt betreft de teruggave van een btw-krediet. De huidige regels voor de teruggave van een btw-krediet blijven van kracht en de voorziene wijziging vanaf 1 oktober 2025 wordt voorlopig niet ingevoerd. Dit betekent dat het verzoek tot teruggave van een btw-krediet dus nog steeds betrekking heeft op de opgebouwde btw-kredieten van de btw-plichtige (en niet enkel op de btw die betrekking heeft op de btw-aangifte waarin het verzoek gedaan wordt), en dit tot nader order.
Een tweede punt betreft het indienen van de btw-aangifte. Indien de uiterste datum voor het indienen van de btw-aangifte op een zaterdag, zondag of feestdag valt, wordt de deadline nog steeds uitgesteld tot de eerstvolgende werkdag, zowel voor maandelijkse als voor kwartaalaangevers. Dit geldt ook voor de betaling van de verschuldigde btw.
Een derde punt betreft de boetes voor laattijdige indiening. Er zal geen boete opgelegd worden indien de btw-aangifte uiterlijk op de 10e dag van de tweede maand volgend op de aangifteperiode ingediend wordt. Ook deze regel geldt tot nader order.