Vereenvoudigde factuur voor btw kleine ondernemer
Een vennootschap of ondernemer met een jaaromzet die niet hoger ligt dan € 25.000 (excl. btw) kan ervoor opteren de btw-vrijstellingsregeling voor kleine ondernemingen te gebruiken.
-
Koopt u een nieuwe auto beter nog in 2026 dan in 2027?
Stel u wil een nieuwe auto aankopen of leasen voor uw onderneming (eenmanszaak of vennootschap). Kan u dit dan beter nog in 2026 doen of kan u fiscaal gezien evengoed wachten tot in 2027?
-
Wanneer heeft uw vennootschap recht op investeringsaftrek voor boekjaar 2026?
Doet uw kleine vennootschap een nieuwe investering, dan kan zij daarvoor onder bepaalde voorwaarden genieten van de investeringsaftrek. Wanneer moet die investering precies gebeuren om nog recht te hebben op de investeringsaftrek voor boekjaar 2026?
-
Winst toegewezen aan een liquidatiereserve
Om de correcte beslissingen te nemen tijdens en bij de afsluiting van boekjaar 2025, moeten drie vragen gesteld worden: 1. Vanaf welke tijdstip kunnen – eerder aangelegde – liquidatiereserves fiscaal voordelig uitgekeerd worden? 2. Vormt het een opportuniteit om liquidatiereserves vervroegd uit te keren? 3. Vormt het een opportuniteit om liquidatiereserves aan te leggen voor boekjaar 2025?
Concreet moet een kleine ondernemer dan geen btw aanrekenen en hoeven er geen periodieke btw-aangiften ingediend te worden. De keerzijde is wel dat er dan geen btw gerecupereerd kan worden op kosten.
Een kleine ondernemer moet voor zijn verrichte diensten en/of geleverde goederen een factuur opmaken. Die facturen moeten alle wettelijk voorgeschreven vermeldingen bevatten (KB nr. 1, art. 5) , maar dan zonder btw in rekening te brengen. Op de factuur moet dan vermeld worden: “Bijzondere vrijstellingsregeling van belasting” (KB nr. 1, art. 5, §1, 10°quater).
Sinds 1 januari 2025 heeft een kleine ondernemer de mogelijkheid om vereenvoudigde facturen op te maken (KB nr. 1, art. 13, lid 1, 4°) . Die moeten enkel de volgende essentiële vermeldingen bevatten: (1) datum van de factuur; (2) naam en btw-identificatienummer van de kleine onderneming; (3) btw-identificatienummer van de klant of zijn naam en adres; (4) omschrijving van de geleverde goederen of verrichte diensten; (5) maatstaf van heffing. Uw dossierbeheerder kan u daarover meer informatie verschaffen.