Verlaagd btw-tarief van 6% bij sloop en heropbouw voorlopig verlengd
Het verlaagd btw-tarief van 6% blijft voorlopig van kracht, ondanks uitstel van de geplande wetgeving.
-
Koopt u een nieuwe auto beter nog in 2026 dan in 2027?
Stel u wil een nieuwe auto aankopen of leasen voor uw onderneming (eenmanszaak of vennootschap). Kan u dit dan beter nog in 2026 doen of kan u fiscaal gezien evengoed wachten tot in 2027?
-
Wanneer heeft uw vennootschap recht op investeringsaftrek voor boekjaar 2026?
Doet uw kleine vennootschap een nieuwe investering, dan kan zij daarvoor onder bepaalde voorwaarden genieten van de investeringsaftrek. Wanneer moet die investering precies gebeuren om nog recht te hebben op de investeringsaftrek voor boekjaar 2026?
-
Winst toegewezen aan een liquidatiereserve
Om de correcte beslissingen te nemen tijdens en bij de afsluiting van boekjaar 2025, moeten drie vragen gesteld worden: 1. Vanaf welke tijdstip kunnen – eerder aangelegde – liquidatiereserves fiscaal voordelig uitgekeerd worden? 2. Vormt het een opportuniteit om liquidatiereserves vervroegd uit te keren? 3. Vormt het een opportuniteit om liquidatiereserves aan te leggen voor boekjaar 2025?
Sinds begin 2024 geldt er een permanente regeling van 6% btw op sloop en heropbouw voor aannemingscontracten gesloten met een bouwheer. De heropgebouwde woning moet wel aan bepaalde voorwaarden voldoen om van het verlaagde tarief te genieten.
Tot eind juni 2025 liep er bovendien een overgangsregeling voor verkopen (op plan) door bouwpromotoren, projectontwikkelaars en sleutel-op-de-deurbedrijven, zodat ook hier, onder bepaalde voorwaarden, het verlaagd btw-tarief van 6% geldt.
De bedoeling was om vanaf 1 juli 2025 een definitieve regeling te laten ingaan via een nieuwe wet. De wet die deze regeling definitief moest verankeren, is door parlementaire vertraging nog niet goedgekeurd. Daarom heeft minister van Financiën Jambon bevestigd dat het verlaagde tarief van 6% ononderbroken blijft gelden voor wie sloopt en heropbouwt, tot de nieuwe wet wordt gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad. Wordt de wet uiteindelijk toch niet goedgekeurd dan moet er een zgn. regularisatie plaatsvinden en zal er alsnog 21% btw aangerekend worden.