Verplichte e-facturering: tolerantieperiode gedurende eerste drie maanden van 2026
Vanaf 1 januari 2026 moeten Belgische btw-plichtige ondernemingen elkaar (b2b) e-facturen sturen via het Peppol-netwerk. De fiscus kondigde op 2 december 2025 aan dat er in de eerste drie maanden van 2026 een tolerantie geldt voor inbreuken op de nieuwe e-factureringsplicht.
-
Koopt u een nieuwe auto beter nog in 2026 dan in 2027?
Stel u wil een nieuwe auto aankopen of leasen voor uw onderneming (eenmanszaak of vennootschap). Kan u dit dan beter nog in 2026 doen of kan u fiscaal gezien evengoed wachten tot in 2027?
-
Wanneer heeft uw vennootschap recht op investeringsaftrek voor boekjaar 2026?
Doet uw kleine vennootschap een nieuwe investering, dan kan zij daarvoor onder bepaalde voorwaarden genieten van de investeringsaftrek. Wanneer moet die investering precies gebeuren om nog recht te hebben op de investeringsaftrek voor boekjaar 2026?
-
Winst toegewezen aan een liquidatiereserve
Om de correcte beslissingen te nemen tijdens en bij de afsluiting van boekjaar 2025, moeten drie vragen gesteld worden: 1. Vanaf welke tijdstip kunnen – eerder aangelegde – liquidatiereserves fiscaal voordelig uitgekeerd worden? 2. Vormt het een opportuniteit om liquidatiereserves vervroegd uit te keren? 3. Vormt het een opportuniteit om liquidatiereserves aan te leggen voor boekjaar 2025?
De fiscus voorziet een tolerantieperiode van 1 januari tot en met 31 maart 2026. In die periode worden geen sancties toegepast voor inbreuken die eigen zijn aan de nieuwe verplichting. Voorwaarde is wel dat uw onderneming kan aantonen dat zij tijdig en op redelijke wijze voorbereidingen heeft getroffen om de nieuwe verplichting tot e-facturering na te leven.
De tolerantie geldt voor de volgende inbreuken die eigen zijn aan de nieuwe verplichting:
- het nog niet beschikken over de technische middelen om gestructureerde e-facturen te verzenden en/of te ontvangen;
- het nog niet uitreiken van gestructureerde elektronische factureren, omdat het eigen systeem of het systeem van een derde nog niet toelaat om een geldige e-factuur uit te reiken.