Verplichte e-invoicing vanaf 01.01.2026: tijdelijk verhoogde kostenaftrek van 120%
Vanaf 01.01.2026 dienen uw facturen gericht aan ondernemingen (B2B) elektronisch te worden uitgereikt.
-
Koopt u een nieuwe auto beter nog in 2026 dan in 2027?
Stel u wil een nieuwe auto aankopen of leasen voor uw onderneming (eenmanszaak of vennootschap). Kan u dit dan beter nog in 2026 doen of kan u fiscaal gezien evengoed wachten tot in 2027?
-
Wanneer heeft uw vennootschap recht op investeringsaftrek voor boekjaar 2026?
Doet uw kleine vennootschap een nieuwe investering, dan kan zij daarvoor onder bepaalde voorwaarden genieten van de investeringsaftrek. Wanneer moet die investering precies gebeuren om nog recht te hebben op de investeringsaftrek voor boekjaar 2026?
-
Winst toegewezen aan een liquidatiereserve
Om de correcte beslissingen te nemen tijdens en bij de afsluiting van boekjaar 2025, moeten drie vragen gesteld worden: 1. Vanaf welke tijdstip kunnen – eerder aangelegde – liquidatiereserves fiscaal voordelig uitgekeerd worden? 2. Vormt het een opportuniteit om liquidatiereserves vervroegd uit te keren? 3. Vormt het een opportuniteit om liquidatiereserves aan te leggen voor boekjaar 2025?
Doel hiervan is o.m. in te zetten op een administratieve vereenvoudiging. U zou concreet moeten gaan werken met een zgn. XML-factuur die voldoet aan bepaalde Europese normen. Kwestie dan om uw huidig software-/boekhoudpakket daarop te laten aanpassen.
Om hieraan tegemoet te komen heeft de Ministerraad een voorontwerp van wet goedgekeurd dat tijdelijk een verhoogde kostenaftrek van 120% voorziet voor kosten verbonden aan factureringspakketten voor het opstellen, verzenden en ontvangen van elektronische facturen in een gestructureerde vorm die automatische en elektronische verwerking ervan mogelijk maakt en die worden gemaakt in het kader van de nieuwe btw-verplichting. De verhoogde kostenaftrek geldt voor kmo’s en zelfstandigen.
De verhoogde kostenaftrek zou gelden vanaf aanslagjaar 2025 verbonden aan een belastbaar tijdperk dat ten vroegste aanvangt op 1 januari 2024 en zou aflopen vanaf aanslagjaar 2029 verbonden aan een belastbaar tijdperk dat ten vroegste aanvangt op 1 januari 2028.