Voor 2025 forfaitaire terugbetaling vennootschap voor laadkosten thuisladen elektrische auto
Rijdt u met een plug-inhybride of elektrische auto van uw vennootschap en ‘tankt’ u de elektriciteit thuis, dan kunt u daarvoor een vergoeding vragen aan uw vennootschap.
-
Koopt u een nieuwe auto beter nog in 2026 dan in 2027?
Stel u wil een nieuwe auto aankopen of leasen voor uw onderneming (eenmanszaak of vennootschap). Kan u dit dan beter nog in 2026 doen of kan u fiscaal gezien evengoed wachten tot in 2027?
-
Wanneer heeft uw vennootschap recht op investeringsaftrek voor boekjaar 2026?
Doet uw kleine vennootschap een nieuwe investering, dan kan zij daarvoor onder bepaalde voorwaarden genieten van de investeringsaftrek. Wanneer moet die investering precies gebeuren om nog recht te hebben op de investeringsaftrek voor boekjaar 2026?
-
Winst toegewezen aan een liquidatiereserve
Om de correcte beslissingen te nemen tijdens en bij de afsluiting van boekjaar 2025, moeten drie vragen gesteld worden: 1. Vanaf welke tijdstip kunnen – eerder aangelegde – liquidatiereserves fiscaal voordelig uitgekeerd worden? 2. Vormt het een opportuniteit om liquidatiereserves vervroegd uit te keren? 3. Vormt het een opportuniteit om liquidatiereserves aan te leggen voor boekjaar 2025?
De hoeveelheid elektriciteit die wordt verbruikt voor het laden van de auto kunt u vastleggen met een zgn. slimme laadpaal (circ. 2024/C/77, nr. 19) of op een andere manier die verifieerbaar is, bv. via een tussenteller (circ. 2024/C/77, nr. 20).
De terugbetaling moet gebeuren op basis van uw werkelijke elektriciteitskosten. Administratief gezien is dat niet zo eenvoudig omdat heel wat parameters van belang zijn voor de prijs. Daarom aanvaardt de fiscus nu, voorlopig wel enkel voor 2025, dat er een vast bedrag per kWh wordt gebruikt, op voorwaarde dat dit niet hoger is dan een bepaald CREG-tarief. Dit tarief wordt één keer per kwartaal bepaald per gewest. Welk gewest dat is, is afhankelijk van uw woonplaats.
Voor het eerste kwartaal van 2025 gelden de volgende maxima, nl. € 0,2822/kWh (Vlaanderen), € 0,3294/kWh (Brussel) en € 0,3256/kWh (Wallonië) (circ. 2024/C/77, nr. 31) Voor de volgende kwartalen zal de fiscus het tarief telkens publiceren.
De fiscus zal terugbetalingen van elektriciteitskosten die betrekking hebben op de periode vóór 1 januari 2025 en die te goeder trouw zijn uitgevoerd op basis van de CREG-prijzen ‘met een zekere soepelheid’ beoordelen (circ. 2024/C/77, nr. 41).