Voorstel vereenvoudigde aangifte als startende zelfstandige: vóór 15.07.2023 melden aan FOD Financiën om indieningsuitstel tot 18.10.2023 te bekomen
Als u gewoonweg een loon, pensioen of werkloosheidsuitkering (en geen andere inkomsten) in 2022 ontvangen heeft, is de kans groot dat de fiscus u een voorstel van vereenvoudigde (VVA) aangifte personenbelasting over inkomstenjaar 2022/aanslagjaar 2023 bezorgt.
-
Koopt u een nieuwe auto beter nog in 2026 dan in 2027?
Stel u wil een nieuwe auto aankopen of leasen voor uw onderneming (eenmanszaak of vennootschap). Kan u dit dan beter nog in 2026 doen of kan u fiscaal gezien evengoed wachten tot in 2027?
-
Wanneer heeft uw vennootschap recht op investeringsaftrek voor boekjaar 2026?
Doet uw kleine vennootschap een nieuwe investering, dan kan zij daarvoor onder bepaalde voorwaarden genieten van de investeringsaftrek. Wanneer moet die investering precies gebeuren om nog recht te hebben op de investeringsaftrek voor boekjaar 2026?
-
Winst toegewezen aan een liquidatiereserve
Om de correcte beslissingen te nemen tijdens en bij de afsluiting van boekjaar 2025, moeten drie vragen gesteld worden: 1. Vanaf welke tijdstip kunnen – eerder aangelegde – liquidatiereserves fiscaal voordelig uitgekeerd worden? 2. Vormt het een opportuniteit om liquidatiereserves vervroegd uit te keren? 3. Vormt het een opportuniteit om liquidatiereserves aan te leggen voor boekjaar 2025?
Als u gewoonweg een loon, pensioen of werkloosheidsuitkering (en geen andere inkomsten) in 2022 ontvangen heeft, is de kans groot dat de fiscus u een voorstel van vereenvoudigde (VVA) aangifte personenbelasting over inkomstenjaar 2022/aanslagjaar 2023 bezorgt. Heeft u dat op papier ontvangen, dan moet u uiterlijk reageren op 30 juni 2023 om wijzigingen aan het papieren VVA aan te brengen, of uiterlijk op 15 juli 2023 zo u via Tax-on-Web reageert.
Ontvangt u in mei – juni 2023 een VVA, maar heeft u in 2022 specifieke inkomsten ontvangen (bv. omdat u met een eenmanszaak begonnen bent en in 2022 winsten en/of baten behaald heeft, of u een vennootschap heeft opgericht en daaruit in 2022 een loon ontvangen heeft, of nog omdat u buitenlandse beroepsinkomsten in 2022 genoten heeft), dan krijgt u meer tijd om het VVA te wijzigen, nl. tot 18 oktober 2023. De verlengde indieningstermijn geldt in dat geval echter niet zomaar. U of uw accountant neemt dan best vóór 15 juli 2023 contact op met de Belastingen om dat te laten weten. Een eenvoudig verzoek volstaat in dat verband, zonder dat daar dus bewijsstukken voor nodig zijn.