Wetsvoorstel tot betalen van schenkbelasting op roerende goederen voor Nederlandse notaris
Op 17 juni 2020 werd een wetsvoorstel ingediend om het “belastingvrij” schenken van roerende goederen voor een buitenlandse notaris aan banden te leggen.
-
Koopt u een nieuwe auto beter nog in 2026 dan in 2027?
Stel u wil een nieuwe auto aankopen of leasen voor uw onderneming (eenmanszaak of vennootschap). Kan u dit dan beter nog in 2026 doen of kan u fiscaal gezien evengoed wachten tot in 2027?
-
Wanneer heeft uw vennootschap recht op investeringsaftrek voor boekjaar 2026?
Doet uw kleine vennootschap een nieuwe investering, dan kan zij daarvoor onder bepaalde voorwaarden genieten van de investeringsaftrek. Wanneer moet die investering precies gebeuren om nog recht te hebben op de investeringsaftrek voor boekjaar 2026?
-
Winst toegewezen aan een liquidatiereserve
Om de correcte beslissingen te nemen tijdens en bij de afsluiting van boekjaar 2025, moeten drie vragen gesteld worden: 1. Vanaf welke tijdstip kunnen – eerder aangelegde – liquidatiereserves fiscaal voordelig uitgekeerd worden? 2. Vormt het een opportuniteit om liquidatiereserves vervroegd uit te keren? 3. Vormt het een opportuniteit om liquidatiereserves aan te leggen voor boekjaar 2025?
Op 17 juni 2020 werd een wetsvoorstel ingediend om het “belastingvrij” schenken van roerende goederen voor een buitenlandse notaris aan banden te leggen. Wie immers roerende goederen schenkt voor een Belgische notaris moet daarop schenkbelasting betalen die in Vlaanderen tussen partners en in rechte lijn 3% bedraagt. Wordt er geen notariële akte verleden, dan is er weliswaar geen schenkbelasting verschuldigd, maar de schenker moet dan nog wel 3 jaar (binnenkort 4 jaar) na de hand- of bankgift in leven blijven om te vermijden dat de schenking alsnog in de nalatenschap komt te vallen (en er alsnog erfbelasting verschuldigd is waarvan de tarieven doorgaans hoger liggen dan de schenkbelasting).
Wie geen schenkbelasting wil betalen op de schenking van roerende goederen kan ook een Nederlandse notaris onder de armen nemen. In Nederland is immers enkel schenkbelasting verschuldigd is bij een schenking gedaan door een Nederlandse rijksinwoner. De fiscus wil nu vermijden dat Belgen een beroep doen op die zgn. Kaasroute. Voor de schenkingen van privaat roerend vermogen wil het wetsvoorstel de registratie van alle buitenlandse notariële schenkingsakten in België verplicht maken waardoor er bijgevolg wel schenkbelasting verschuldigd is in België. Naar verluidt zou dit wetsvoorstel nog voor het zomerreces door het Federale parlement worden gestemd. Dit wetsvoorstel voorziet daarboven ook niet in een overgangsperiode en zou dan ook 10 dagen na de publicatie van de wet in het Belgisch Staatsblad in werking treden.