Wie neemt kinderen ten laste bij feitelijke samenwoning?
Bent u feitelijk samenwonend en heeft u of uw partner kinderen, dan mag u kiezen wie de kinderen ten laste neemt en daarvoor de toeslag op de belastingvrije som geniet.
-
Koopt u een nieuwe auto beter nog in 2026 dan in 2027?
Stel u wil een nieuwe auto aankopen of leasen voor uw onderneming (eenmanszaak of vennootschap). Kan u dit dan beter nog in 2026 doen of kan u fiscaal gezien evengoed wachten tot in 2027?
-
Wanneer heeft uw vennootschap recht op investeringsaftrek voor boekjaar 2026?
Doet uw kleine vennootschap een nieuwe investering, dan kan zij daarvoor onder bepaalde voorwaarden genieten van de investeringsaftrek. Wanneer moet die investering precies gebeuren om nog recht te hebben op de investeringsaftrek voor boekjaar 2026?
-
Winst toegewezen aan een liquidatiereserve
Om de correcte beslissingen te nemen tijdens en bij de afsluiting van boekjaar 2025, moeten drie vragen gesteld worden: 1. Vanaf welke tijdstip kunnen – eerder aangelegde – liquidatiereserves fiscaal voordelig uitgekeerd worden? 2. Vormt het een opportuniteit om liquidatiereserves vervroegd uit te keren? 3. Vormt het een opportuniteit om liquidatiereserves aan te leggen voor boekjaar 2025?
De belastingvrije som komt er eigenlijk op neer dat een deel van uw inkomsten, nl. € 10.570 (inkomstenjaar 2024/aanslagjaar 2025) niet belast wordt. Dat deel wordt verhoogd wanneer u kinderen ten laste heeft bv. met € 1.920 bij één kind ten laste en € 4.950 bij twee kinderen ten laste.
Feitelijk samenwonende partners kunnen dus in principe de kinderen van hun partner ten laste nemen, niet alleen uw eigen kinderen uit een vorige relatie of gezamenlijke kinderen. Bij echtgenoten en wettelijk samenwonenden, die gemeenschappelijk worden belast in één aanslag, wordt de extra belastingvrije som aangerekend bij de partner met het hoogste belastbare inkomen. Zij kunnen m.a.w. niet kiezen.
U kunt echter geen kind ten laste nemen dat door uw ex of de ex van uw partner ten laste genomen wordt en als er sprake is van een co-ouderschapsregeling, waarbij de toeslag op de belastingvrije som fiftyfifty verdeeld wordt tussen de gescheiden ouders. Dan enkel de ouder van het kind die halve toeslag op de belastingvrije som toepassen (parl. vr. nr. 1745, Dierick, 07.11.2023).