Woning in vennootschap: vermindering grondlasten wegens kinderlast?
Vermits uw vennootschap eigenaar is van de woning die u als bedrijfsleider betrekt, dient zij de onroerende voorheffing (ov), beter gekend als de zgn. grondlasten, te betalen. Kan uw vennootschap dan ook vermindering wegens kinderlast krijgen?
-
Voorafbetaling (VA3)
-
Koopt u een nieuwe auto beter nog in 2026 dan in 2027?
Stel u wil een nieuwe auto aankopen of leasen voor uw onderneming (eenmanszaak of vennootschap). Kan u dit dan beter nog in 2026 doen of kan u fiscaal gezien evengoed wachten tot in 2027?
-
Wanneer heeft uw vennootschap recht op investeringsaftrek voor boekjaar 2026?
Doet uw kleine vennootschap een nieuwe investering, dan kan zij daarvoor onder bepaalde voorwaarden genieten van de investeringsaftrek. Wanneer moet die investering precies gebeuren om nog recht te hebben op de investeringsaftrek voor boekjaar 2026?
Heeft u in uw gezin minstens twee kinderen ten laste (in Brussel en Wallonië) of heeft u minstens twee kinderen die recht geven op een groeipakket (Vlaanderen), dan krijgt u daardoor een vermindering van ov. Bent u privé eigenaar van uw woning, dan wordt die vermindering automatisch verleend en hoeft u dus niets te doen.
Is uw vennootschap eigenaar van de woning, dan staat dat de vermindering ov wegens kinderlast niet in de weg. Die vermindering wordt immers toegestaan wegens de hoedanigheid van de persoon die de woning betrekt. Het is bijgevolg voldoende dat u als ‘huurder’ van de woning voldoet aan de voorwaarden. Betaalt u daarbij geen huur aan uw vennootschap, dan is dat ook geen probleem vermits u immers ‘gratis’ in de woning van uw vennootschap woont en u privé belast wordt op een zgn. voordeel gratis woning. Strikt genomen bent u dan geen echte ‘huurder’, maar toch heeft u ook dan recht op die vermindering van ov.
Is uw vennootschap eigenaar van de woning, dan moet u die vermindering zelf vragen. In Brussel en Wallonië moet u als eigenaar of huurder die vermindering zelf aanvragen. In Brussel kan dat via het platform MyTax, via het online contactformulier of per post. In Wallonië kan dat via het contactformulier.