Woning jonger dan 10 jaar: warmtepompen installeren aan 6% btw verlengd, zonnepanelen niet
Nog tot eind 2023 is de levering met plaatsing van fotovoltaïsche zonnepanelen, thermische zonnepanelen en zonneboilers, en warmtepompen op of in de onmiddellijke nabijheid van privéwoningen van minder dan tien jaar oud, verlaagd van 21% naar 6% btw.
-
Koopt u een nieuwe auto beter nog in 2026 dan in 2027?
Stel u wil een nieuwe auto aankopen of leasen voor uw onderneming (eenmanszaak of vennootschap). Kan u dit dan beter nog in 2026 doen of kan u fiscaal gezien evengoed wachten tot in 2027?
-
Wanneer heeft uw vennootschap recht op investeringsaftrek voor boekjaar 2026?
Doet uw kleine vennootschap een nieuwe investering, dan kan zij daarvoor onder bepaalde voorwaarden genieten van de investeringsaftrek. Wanneer moet die investering precies gebeuren om nog recht te hebben op de investeringsaftrek voor boekjaar 2026?
-
Winst toegewezen aan een liquidatiereserve
Om de correcte beslissingen te nemen tijdens en bij de afsluiting van boekjaar 2025, moeten drie vragen gesteld worden: 1. Vanaf welke tijdstip kunnen – eerder aangelegde – liquidatiereserves fiscaal voordelig uitgekeerd worden? 2. Vormt het een opportuniteit om liquidatiereserves vervroegd uit te keren? 3. Vormt het een opportuniteit om liquidatiereserves aan te leggen voor boekjaar 2025?
De federale regering heeft te kennen gegeven dat deze maatregel niet verlengd wordt, althans wat zonnepanelen betreft. De installatie van warmtepompen aan 6% btw wordt met een jaar verlengd.
Is uw woning jonger dan 10 jaar, dan is het nu de tijd om de installatie zonnepanelen te overwegen. U heeft nog tijd tot 31.12.2023. Vanaf 01.01.2024 geldt dan het 21% btw-tarief. Daarbij wordt gekeken naar de factuurdatum. In principe geldt de maatregel enkel voor privéwoningen. Als u uw woning ook deels voor uw beroep gebruikt, volstaat het echter al dat meer dan 50% van de woning privé gebruikt wordt. Bovendien moet de installatie volgens de fiscus dan gebruikt worden voor de hele woning (en niet enkel het beroepsgedeelte).
Is uw privéwoning ouder dan 10 jaar, dan kunt u onder bepaalde voorwaarden steeds terugvallen op het algemene 6% btw “renovatie”-tarief voor de installatie van zonnepanelen.