Zgn. vriendenerfenis vanaf 01.01.2024 ook in Brussels gewest mogelijk
Sinds 1 juli 2021 kunt u in Vlaanderen (woonplaats overledene telt) een of meerdere dierbaren tegen 3% in plaats van 25% erfbelasting een erfdeel nalaten van in totaal maximaal € 15.000. Dat staat gekend als de zgn. vriendenerfenis. In Wallonië is daar tot op heden geen sprake van.
-
Koopt u een nieuwe auto beter nog in 2026 dan in 2027?
Stel u wil een nieuwe auto aankopen of leasen voor uw onderneming (eenmanszaak of vennootschap). Kan u dit dan beter nog in 2026 doen of kan u fiscaal gezien evengoed wachten tot in 2027?
-
Wanneer heeft uw vennootschap recht op investeringsaftrek voor boekjaar 2026?
Doet uw kleine vennootschap een nieuwe investering, dan kan zij daarvoor onder bepaalde voorwaarden genieten van de investeringsaftrek. Wanneer moet die investering precies gebeuren om nog recht te hebben op de investeringsaftrek voor boekjaar 2026?
-
Winst toegewezen aan een liquidatiereserve
Om de correcte beslissingen te nemen tijdens en bij de afsluiting van boekjaar 2025, moeten drie vragen gesteld worden: 1. Vanaf welke tijdstip kunnen – eerder aangelegde – liquidatiereserves fiscaal voordelig uitgekeerd worden? 2. Vormt het een opportuniteit om liquidatiereserves vervroegd uit te keren? 3. Vormt het een opportuniteit om liquidatiereserves aan te leggen voor boekjaar 2025?
Vanaf 1 januari 2024 zal de vriendenerfenis echter ook mogelijk zijn in Brussel. Ook hier mag het verlaagde tarief van 3% slechts toegepast worden op een maximumbedrag van € 15.000, ook als er meerdere personen aangeduid zijn als ‘vriend’ of ‘ver familielid’.
Zoals in Vlaanderen moet dit fiscaal voordeel ondubbelzinnig door de overledene toegekend worden in een testament en moet de begunstigde dit expliciet vragen in de aangifte nalatenschap. Het gebeurt dus niet automatisch. Het testament waarin uitdrukkelijk bepaald wordt aan wie u de vriendenerfenis geeft, kan zowel notarieel als eigenhandig opgesteld worden. Een expliciete verwijzing naar de gunstmaatregel van de vriendenerfenis is dus noodzakelijk in het testament, anders kan de Belastingdienst de belastingvermindering weigeren.