Btw-klantenlisting over 2023 indienen uiterlijk op 30.03.2024
De klantenlisting is een lijst die elk jaar moet ingediend worden bij de Btw-Administratie.
-
Retro-actieve versoepeling voorwaarden buitenlandse dagvergoeding
In een recente circulaire over de buitenlandse dagvergoeding (Circ. 2025/C/70, 27.10.2025) zijn de regels rond de duur van de dienstreis en de behandeling van de vertrek- en terugkomdagen aangepast. Deze aanpassingen gelden retro-actief vanaf 1 januari 2025.
-
Nog een niet-elektrische auto aankopen met uw vennootschap in 2025?
Overweegt u om met uw vennootschap een niet volledig elektrische wagen aan te schaffen en de kosten fiscaal af te trekken in de vennootschapsbelasting? Dan moet u snel zijn: alleen voor auto’s waarvan de bestelbon voor 1 januari 2026 ondertekend wordt, blijven de kosten aftrekbaar.
-
Niet-elektronische factuur ontvangen in 2026: wat met de btw-aftrek en kostenaftrek?
Vanaf 2026 moeten Belgische btw-plichtigen onderling verplicht elektronische facturen uitwisselen via het Peppol-netwerk. Krijgt u van uw leverancier toch een papieren factuur of een pdf-factuur, dan kan dat problemen geven voor de btw-aftrek.
Op die lijst moeten alle Belgische btw-plichtige klanten vermeld worden waaraan vorige jaar in totaal voor meer dan € 250 (excl. btw) gefactureerd werd. Die listing moet voor elke klant het totaalbedrag aan leveringen en diensten en de totale aangerekende btw vermelden. Particuliere klanten en btw-plichtige klanten waaraan voor minder dan € 250 gefactureerd werd, moeten dus niet vermeld worden.
De klantenlisting moet jaarlijks vóór 31 maart ingediend worden. M.a.w. de klantenlisting over 2023 moet uiterlijk op 30.03.2024 ingediend zijn. Ondernemingen die onder de vrijstellingsregeling voor kleine ondernemingen vallen moeten sowieso geen klantenlisting indienen zo die nihil zou zijn.