Het ideale eindejaarsgeschenk voor uw klanten = reclameartikel
Op het einde van het jaar denkt u erover na om uw klanten te verrassen met een cadeau dat fiscaal gezien interessant is voor uw onderneming.
-
Deadline voor uw “complexe” aangifte personenbelasting aanslagjaar 2025 is verlengd
De deadline voor wie zijn “complexe” aangifte personenbelasting over inkomstenjaar 2024/aanslagjaar 2025 online indient via Tax-On-Web is verlengd tot en met 31.10.2025. Initieel had u slechts tijd tot en met 16.10.2025.
-
Uitstel invoering btw-ketting
De invoering van de btw-ketting wordt uitgesteld tot een later te bepalen datum. Hierdoor blijft ook het huidige rekeningnummer voor btw-betalingen voorlopig behouden.
-
Mag u een afschrijvingstermijn zelf kiezen?
Wanneer u investeert in bedrijfsmiddelen met een beperkte levensduur, moet u deze afschrijven over hun verwachte gebruiksduur. Maar hoe bepaalt u die termijn?

U geeft dan het best een reclameartikel. Daarvan is sprake als het gaat om iets dat bestemd is voor zeer grote verspreiding, dat van geringe waarde is voor de ontvanger en bovendien opvallend en blijvend de naam of het logo van uw zaak of vennootschap draagt. Denk daarbij aan balpennen, paraplu’s, agenda’s, kalenders, USB-sticks, sleutelhangers en soortgelijke ‘gadgets’. Uw onderneming kan de kosten van zulke reclameartikelen volledig in aftrek nemen (art. 53, 8° WIB 92; Comm. IB 53/155) en de btw recupereren (circ. 2017/C/32, 29.05.2017, punt 4) en de ontvanger wordt er privé niet op belast.
Cadeautjes zoals wijn of pralines verpakt in een doos met het logo of de naam van uw onderneming erop komen echter niet in aanmerking voor de 100%-aftrek. Er is dan immers geen sprake van een ‘blijvende’ benaming, omdat het gaat om verbruiksgoederen (Comm. IB 53/157). Geeft u een dergelijk geschenk, dan is dat dus maar voor 50% aftrekbaar.