Influencers op media onderworpen aan btw
Zgn. influencers trachten hun volgers op sociale media te beïnvloeden om bepaalde producten te kopen of bepaalde diensten af te nemen.
-
Retro-actieve versoepeling voorwaarden buitenlandse dagvergoeding
In een recente circulaire over de buitenlandse dagvergoeding (Circ. 2025/C/70, 27.10.2025) zijn de regels rond de duur van de dienstreis en de behandeling van de vertrek- en terugkomdagen aangepast. Deze aanpassingen gelden retro-actief vanaf 1 januari 2025.
-
Nog een niet-elektrische auto aankopen met uw vennootschap in 2025?
Overweegt u om met uw vennootschap een niet volledig elektrische wagen aan te schaffen en de kosten fiscaal af te trekken in de vennootschapsbelasting? Dan moet u snel zijn: alleen voor auto’s waarvan de bestelbon voor 1 januari 2026 ondertekend wordt, blijven de kosten aftrekbaar.
-
Niet-elektronische factuur ontvangen in 2026: wat met de btw-aftrek en kostenaftrek?
Vanaf 2026 moeten Belgische btw-plichtigen onderling verplicht elektronische facturen uitwisselen via het Peppol-netwerk. Krijgt u van uw leverancier toch een papieren factuur of een pdf-factuur, dan kan dat problemen geven voor de btw-aftrek.
Zgn. influencers trachten hun volgers op sociale media te beïnvloeden om bepaalde producten te kopen of bepaalde diensten af te nemen. De influencers zijn doorgaans geen werknemers van het bedrijf waarvan ze de producten of diensten promoten. Ze zijn vreemd aan het bedrijf en doorgaans begint het ook als een hobby die dan uitgroeit tot een activiteit.
Zo influencers hun activiteiten geregeld, zelfstandig en tegen vergoeding vervullen, dan zijn zijn btw-plichtigen (art. 4 W.Btw) die een dienst verrichten die onderworpen is aan 21% btw, aldus de minister van Financiën (parl. vr. nr. 380, Vanrobaeys, 20.04.2021). Zij moeten bijgevolg de courante btw-verplichtingen nakomen zoals het indienen van btw-aangiften, tenzij een beroep gedaan kan worden op de kleineondernemersregeling inzake btw.