Btw-tegoed terugvragen wijzigt in 2025
Tot voor kort kon een maand-of kwartaalaangever haar btw-krediet enkel op kwartaalbasis terugkrijgen via haar btw-aangifte.
-
Koopt u een nieuwe auto beter nog in 2026 dan in 2027?
Stel u wil een nieuwe auto aankopen of leasen voor uw onderneming (eenmanszaak of vennootschap). Kan u dit dan beter nog in 2026 doen of kan u fiscaal gezien evengoed wachten tot in 2027?
-
Wanneer heeft uw vennootschap recht op investeringsaftrek voor boekjaar 2026?
Doet uw kleine vennootschap een nieuwe investering, dan kan zij daarvoor onder bepaalde voorwaarden genieten van de investeringsaftrek. Wanneer moet die investering precies gebeuren om nog recht te hebben op de investeringsaftrek voor boekjaar 2026?
-
Winst toegewezen aan een liquidatiereserve
Om de correcte beslissingen te nemen tijdens en bij de afsluiting van boekjaar 2025, moeten drie vragen gesteld worden: 1. Vanaf welke tijdstip kunnen – eerder aangelegde – liquidatiereserves fiscaal voordelig uitgekeerd worden? 2. Vormt het een opportuniteit om liquidatiereserves vervroegd uit te keren? 3. Vormt het een opportuniteit om liquidatiereserves aan te leggen voor boekjaar 2025?
Btw-maandaangevers kunnen wel een specifieke vergunning krijgen voor een maandelijkse teruggave. Deze vergunning verdwijnt en de maandelijkse btw-teruggaaf wordt de algemene regel voor alle btw-maandaangevers. Voor btw-kwartaalaangevers blijft de huidige teruggavetermijn van maximum drie maanden van kracht.
Tot en met 31 december 2024 moest u in de btw-aangifte waarin u om de terugbetaling verzocht, het vakje ‘Aanvraag om terugbetaling’ aankruisen. U kreeg altijd uw volledige op dat moment gecumuleerde btw-tegoed terug, dus niet alleen het tegoed van de aangifte waarin u om de terugbetaling verzoekt. Verder werd voor btw-kwartaalaangevers een tegoed maar terugbetaald als het ten minste € 400 bedroeg, tenzij de aanvraag in de laatste aangifte van het jaar gebeurde. Dan volstond een tegoed van € 50.
Vanaf 1 mei 2025 kan het verzoek tot btw-teruggave op twee manieren: door een vakje in de aangifte aan te kruisen en via MyMinfin. Een aanvraag via de btw-aangifte heeft vanaf 1 mei 2025 echter alleen nog betrekking op het btw-tegoed van de aangifte zelf (bedrag in rooster 72). Het btw-tegoed dat niet in een aangifte teruggevraagd wordt of waarvoor de aanvraag niet aan de voorwaarden voldoet, wordt vanaf dan geboekt op uw ‘provisierekening btw’, die uw huidige btw-rekening-courant vervangt. Dat tegoed zal u dan volledig of gedeeltelijk kunnen terugvragen via MyMinfin. In de eerste vier maanden van 2025 kunt u echter ook al buiten de aangifte om uw huidige btw-tegoed op uw rekening-courant terugvragen.
Vanaf 1 februari 2025 moet niet alleen de btw-aangifte waarin het btw-tegoed teruggevraagd wordt op tijd ingediend zijn, maar ook de aangiften van de voorbije zes maanden. Het volstaat dus niet langer dat ze ingediend zijn op de indieningsdatum van de aangifte waaruit het tegoed blijkt. Anderzijds is het minimumbedrag voor teruggave, zowel via de aangifte als via MyMinfin, echter altijd maar € 50.