Burgemeester/schepen én bedrijfsleider of zelfstandige: cumulatie gewoon en bijzonder kostenforfait mogelijk
Op de wedde die u als burgemeester, schepen of OCMW-voorzitter ontvangt, kan voor uw aangifte personenbelasting een bijzonder kostenforfait toegepast worden op de inkomsten gehaald uit zo’n politiek mandaat.
-
Voorafbetaling (VA3)
-
Koopt u een nieuwe auto beter nog in 2026 dan in 2027?
Stel u wil een nieuwe auto aankopen of leasen voor uw onderneming (eenmanszaak of vennootschap). Kan u dit dan beter nog in 2026 doen of kan u fiscaal gezien evengoed wachten tot in 2027?
-
Wanneer heeft uw vennootschap recht op investeringsaftrek voor boekjaar 2026?
Doet uw kleine vennootschap een nieuwe investering, dan kan zij daarvoor onder bepaalde voorwaarden genieten van de investeringsaftrek. Wanneer moet die investering precies gebeuren om nog recht te hebben op de investeringsaftrek voor boekjaar 2026?
Voor inkomstenjaar 2024 bedraagt dat € 8.474,57 voor een mandaat als burgemeester en € 5.084,74 voor een mandaat als schepen of OCMW-voorzitter (circ. 2024/C/12, 07.02.2024).
Dat bijzonder kostenforfait kan gecumuleerd worden met het gewone wettelijke kostenforfait van een bedrijfsleider (3% van het beroepsinkomen met een maximum van € 3.030 voor inkomstenjaar 2024) zo u een vennootschap heeft, of met het gewone kostenforfait als zelfstandige zo u een eenmanszaak heeft (30% van het beroepsinkomen met een maximum van € 5.750 voor inkomstenjaar 2024). Het bijzonder kostenforfait kan m.a.w. steeds worden toegepast ongeacht of de politiek mandataris voor zijn andere bezoldigingen kiest voor de aftrek van bewezen dan wel forfaitaire kosten.