Burgemeester/schepen én bedrijfsleider of zelfstandige: cumulatie gewoon en bijzonder kostenforfait mogelijk
Op de wedde die u als burgemeester, schepen of OCMW-voorzitter ontvangt, kan voor uw aangifte personenbelasting een bijzonder kostenforfait toegepast worden op de inkomsten gehaald uit zo’n politiek mandaat.
-
Geregistreerd kassasysteem (GKS) 2.0: nieuwe tolerantie tot en met 31 maart 2026
Voor (nieuwe) horecazaken die een GKS moeten gebruiken maar nog geen GKS hebben, wordt de verplichte installatie van het nieuwe geregistreerd kassasysteem: GKS 2.0 (de ‘witte kassa’) opnieuw uitgesteld. Deze verplichting werd eerder al uitgesteld tot 1 januari 2026, maar de tolerantie loopt nu door tot en met 31 maart 2026.
-
Bijdrage laattijdige neerlegging jaarrekening wordt geïndexeerd vanaf 01.01.2026
De jaarrekening van een vennootschap moet in principe neergelegd zijn bij de Nationale Bank van België binnen de 30 dagen na goedkeuring van de algemene vergadering en ten laatste zeven maanden na de afsluitingsdatum van het boekjaar.
-
Tarieven terugbetaalde thuis getankte elektriciteit voor 1ste kwartaal 2026 gekend
Als u een vergoeding krijgt van uw vennootschap/werkgever voor het thuis opladen van de elektrische bedrijfswagen, dan wordt u privé in principe belast op een zgn. voordeel alle aard.
Voor inkomstenjaar 2024 bedraagt dat € 8.474,57 voor een mandaat als burgemeester en € 5.084,74 voor een mandaat als schepen of OCMW-voorzitter (circ. 2024/C/12, 07.02.2024).
Dat bijzonder kostenforfait kan gecumuleerd worden met het gewone wettelijke kostenforfait van een bedrijfsleider (3% van het beroepsinkomen met een maximum van € 3.030 voor inkomstenjaar 2024) zo u een vennootschap heeft, of met het gewone kostenforfait als zelfstandige zo u een eenmanszaak heeft (30% van het beroepsinkomen met een maximum van € 5.750 voor inkomstenjaar 2024). Het bijzonder kostenforfait kan m.a.w. steeds worden toegepast ongeacht of de politiek mandataris voor zijn andere bezoldigingen kiest voor de aftrek van bewezen dan wel forfaitaire kosten.