Consumptiecheque belast bij werknemer vanaf € 300
Consumptiecheques zijn fiscaal interessant vermits de werknemer in kwestie er privé geen belastingen op moet betalen.
-
Koopt u een nieuwe auto beter nog in 2026 dan in 2027?
Stel u wil een nieuwe auto aankopen of leasen voor uw onderneming (eenmanszaak of vennootschap). Kan u dit dan beter nog in 2026 doen of kan u fiscaal gezien evengoed wachten tot in 2027?
-
Wanneer heeft uw vennootschap recht op investeringsaftrek voor boekjaar 2026?
Doet uw kleine vennootschap een nieuwe investering, dan kan zij daarvoor onder bepaalde voorwaarden genieten van de investeringsaftrek. Wanneer moet die investering precies gebeuren om nog recht te hebben op de investeringsaftrek voor boekjaar 2026?
-
Winst toegewezen aan een liquidatiereserve
Om de correcte beslissingen te nemen tijdens en bij de afsluiting van boekjaar 2025, moeten drie vragen gesteld worden: 1. Vanaf welke tijdstip kunnen – eerder aangelegde – liquidatiereserves fiscaal voordelig uitgekeerd worden? 2. Vormt het een opportuniteit om liquidatiereserves vervroegd uit te keren? 3. Vormt het een opportuniteit om liquidatiereserves aan te leggen voor boekjaar 2025?
Consumptiecheques zijn fiscaal interessant vermits de werknemer in kwestie er privé geen belastingen op moet betalen. Ook zijn er geen RSZ-bijdragen op verschuldigd. Daarenboven blijven de kosten van een consumptiecheque voor de werkgever volledig fiscaal aftrekbaar.
In circulaire 2020/C/131 van 22 oktober 2020 heeft de Administratie bepaald dat een consumptiecheque ten hoogste een nominale waarde hebben van € 10 mag hebben. Bovendien mag het totale bedrag dat een werkgever toekent niet meer bedragen dan € 300 per werknemer. Zodra dat maximum van € 300 wordt overschreden zullen de consumptiecheques voor hun totaliteit belastbaar zijn bij de werknemer. Dit is bv. het geval als een werknemer van zijn werkgever 31 cheques ontvangt van € 10.
De grens van € 300 wordt wel per werkgever afzonderlijk beoordeeld. Als een werknemer bijvoorbeeld 30 cheques van € 10 ontvangt van werkgever A en nog eens 30 cheques van € 10 van werkgever, heeft hij/zij voor € 600 aan cheques ontvangen. Dat is echter niet belastbaar vermits de grens van € 300 per werkgever afzonderlijk moet worden beoordeeld.