De risico’s van een vage aankoopfactuur
Krijgt u als ondernemer een factuur waarop enkel een algemene omschrijving staat, zoals "Voor geleverde diensten"? Wees dan op uw hoede: een vage aankoopfactuur kan problemen opleveren bij de btw en de belastingen.
-
Arbeidsongeschiktheid als zelfstandige: zo wordt uw uitkering belast
Wordt u als zelfstandige ziek of arbeidsongeschikt voor meer dan zeven dagen, dan kunt u via uw ziekenfonds een uitkering krijgen. Er zijn wel een aantal voorwaarden zoals dat uw sociale bijdragen betaald zijn, u tijdig een attest indient bij uw mutualiteit en u persoonlijk uw werk volledig hebt stopgezet (anderen mogen uw zaak wel openhouden).
-
Deadline voor uw “complexe” aangifte personenbelasting aanslagjaar 2025 is verlengd
De deadline voor wie zijn “complexe” aangifte personenbelasting over inkomstenjaar 2024/aanslagjaar 2025 online indient via Tax-On-Web is verlengd tot en met 31.10.2025. Initieel had u slechts tijd tot en met 16.10.2025.
-
Uitstel invoering btw-ketting
De invoering van de btw-ketting wordt uitgesteld tot een later te bepalen datum. Hierdoor blijft ook het huidige rekeningnummer voor btw-betalingen voorlopig behouden.

Wat de btw betreft, mag u de btw op zo’n factuur alleen aftrekken als u kunt bewijzen dat de goederen of diensten echt voor uw zaak gebruikt zijn. Bij een controle moet u dus duidelijk kunnen aantonen wat er precies geleverd werd.
Ook voor de directe belastingen (personen- en vennootschapsbelasting) geldt: de gemaakte kosten zijn enkel aftrekbaar als beroepskosten als u het bedrag en de realiteit van de uitgave kunt bewijzen (art. 49 WIB). Met enkel een vage factuur lukt dat niet altijd.
Extra bewijsstukken, zoals contracten, bestelbonnen of e-mails, kunnen helpen, maar geven geen garantie. Om discussies met de fiscus te vermijden en te verzekeren dat de kosten correct in uw boekhouding verwerkt worden, is het beter om aan uw leverancier een creditnota en een nieuwe, gedetailleerde factuur te vragen.