De risico’s van een vage aankoopfactuur

Krijgt u als ondernemer een factuur waarop enkel een algemene omschrijving staat, zoals "Voor geleverde diensten"? Wees dan op uw hoede: een vage aankoopfactuur kan problemen opleveren bij de btw en de belastingen.

De risico’s van een vage aankoopfactuur

Wat de btw betreft, mag u de btw op zo’n factuur alleen aftrekken als u kunt bewijzen dat de goederen of diensten echt voor uw zaak gebruikt zijn. Bij een controle moet u dus duidelijk kunnen aantonen wat er precies geleverd werd.

Ook voor de directe belastingen (personen- en vennootschapsbelasting) geldt: de gemaakte kosten zijn enkel aftrekbaar als beroepskosten als u het bedrag en de realiteit van de uitgave kunt bewijzen (art. 49 WIB). Met enkel een vage factuur lukt dat niet altijd.

Extra bewijsstukken, zoals contracten, bestelbonnen of e-mails, kunnen helpen, maar geven geen garantie. Om discussies met de fiscus te vermijden en te verzekeren dat de kosten correct in uw boekhouding verwerkt worden, is het beter om aan uw leverancier een creditnota en een nieuwe, gedetailleerde factuur te vragen.