Dividenden tot € 833 niet belast voor aanslagjaren 2025-2030
In principe wordt een dividend belast met 30% roerende voorheffing, die meteen wordt ingehouden wanneer het dividend wordt uitbetaald. U kunt als belastingplichtige wel genieten van een vrijstelling in de personenbelasting op een deel van uw ontvangen dividenden.
-
Koopt u een nieuwe auto beter nog in 2026 dan in 2027?
Stel u wil een nieuwe auto aankopen of leasen voor uw onderneming (eenmanszaak of vennootschap). Kan u dit dan beter nog in 2026 doen of kan u fiscaal gezien evengoed wachten tot in 2027?
-
Wanneer heeft uw vennootschap recht op investeringsaftrek voor boekjaar 2026?
Doet uw kleine vennootschap een nieuwe investering, dan kan zij daarvoor onder bepaalde voorwaarden genieten van de investeringsaftrek. Wanneer moet die investering precies gebeuren om nog recht te hebben op de investeringsaftrek voor boekjaar 2026?
-
Winst toegewezen aan een liquidatiereserve
Om de correcte beslissingen te nemen tijdens en bij de afsluiting van boekjaar 2025, moeten drie vragen gesteld worden: 1. Vanaf welke tijdstip kunnen – eerder aangelegde – liquidatiereserves fiscaal voordelig uitgekeerd worden? 2. Vormt het een opportuniteit om liquidatiereserves vervroegd uit te keren? 3. Vormt het een opportuniteit om liquidatiereserves aan te leggen voor boekjaar 2025?
Normaal wordt het vrijgestelde bedrag voor dividenden jaarlijks geïndexeerd. Door een recente wetswijziging (in het kader van het regeerakkoord 2025-2029) is die indexering echter tijdelijk bevroren: de vrijstelling per belastingplichtige wordt voor de aanslagjaren 2026 tot en met 2030 ‘bevroren’ op het niveau van aanslagjaar 2025, nl. €833. In de praktijk blijft de vrijstelling dus gedurende deze periode dezelfde.
In uw privé-aangifte over inkomstenjaar 2025/aanslagjaar 2026, die uw dossierbeheerder in 2026 zal indienen, kunt u dus een vrijstelling krijgen voor uw ontvangen dividenden in 2025 tot € 833. Op dat bedrag hoeft u dus geen belastingen te betalen. Aangezien bij de uitkering van dividenden normaal aan de bron 30% roerende voorheffing wordt ingehouden, kunt u via uw aangifte personenbelasting tot € 249,90 roerende voorheffing recupereren.