Grondwettelijke hof spreekt zich uit over indieningstermijn voor antwoord op bericht van wijziging
Een belastingplichtige die van de fiscus een bericht van wijziging ontvangt, heeft in principe één maand tijd vanaf de derde werkdag volgend op de verzending van het bericht, om daarop te antwoorden.
-
Koopt u een nieuwe auto beter nog in 2026 dan in 2027?
Stel u wil een nieuwe auto aankopen of leasen voor uw onderneming (eenmanszaak of vennootschap). Kan u dit dan beter nog in 2026 doen of kan u fiscaal gezien evengoed wachten tot in 2027?
-
Wanneer heeft uw vennootschap recht op investeringsaftrek voor boekjaar 2026?
Doet uw kleine vennootschap een nieuwe investering, dan kan zij daarvoor onder bepaalde voorwaarden genieten van de investeringsaftrek. Wanneer moet die investering precies gebeuren om nog recht te hebben op de investeringsaftrek voor boekjaar 2026?
-
Winst toegewezen aan een liquidatiereserve
Om de correcte beslissingen te nemen tijdens en bij de afsluiting van boekjaar 2025, moeten drie vragen gesteld worden: 1. Vanaf welke tijdstip kunnen – eerder aangelegde – liquidatiereserves fiscaal voordelig uitgekeerd worden? 2. Vormt het een opportuniteit om liquidatiereserves vervroegd uit te keren? 3. Vormt het een opportuniteit om liquidatiereserves aan te leggen voor boekjaar 2025?
Een belastingplichtige die van de fiscus een bericht van wijziging ontvangt, heeft in principe één maand tijd vanaf de derde werkdag volgend op de verzending van het bericht, om daarop te antwoorden. Dat antwoord moet schriftelijk gebeuren in de vorm van een gewone brief of via een aangetekend schrijven. De fiscus kan dan de aanslag van ambtswege toepassen - waarbij de bewijslast omgekeerd wordt - zo er niet of te laat wordt geantwoord.
Het volstaat echter niet dat het antwoord binnen de maand verstuurd wordt. Het moet voor het einde van die termijn door de fiscus ontvangen zijn. Antwoorden op de laatste of voorlaatste dag van de termijn is dus te laattijdig, tenzij er via een een aangetekende brief wordt geantwoord. Het Grondwettelijk Hof heeft immers beslist dat de datum van de poststempel op het verzendingsbewijs als indieningsdatum telt (GwH, nr. 95/2020).