Lenen aan uw vennootschap in 2026: daling maximale interestvoet naar 6,00%
Zit uw vennootschap krap bij kas, dan kunt u overwegen om zelf geld te lenen aan uw vennootschap.
-
Koopt u een nieuwe auto beter nog in 2026 dan in 2027?
Stel u wil een nieuwe auto aankopen of leasen voor uw onderneming (eenmanszaak of vennootschap). Kan u dit dan beter nog in 2026 doen of kan u fiscaal gezien evengoed wachten tot in 2027?
-
Wanneer heeft uw vennootschap recht op investeringsaftrek voor boekjaar 2026?
Doet uw kleine vennootschap een nieuwe investering, dan kan zij daarvoor onder bepaalde voorwaarden genieten van de investeringsaftrek. Wanneer moet die investering precies gebeuren om nog recht te hebben op de investeringsaftrek voor boekjaar 2026?
-
Winst toegewezen aan een liquidatiereserve
Om de correcte beslissingen te nemen tijdens en bij de afsluiting van boekjaar 2025, moeten drie vragen gesteld worden: 1. Vanaf welke tijdstip kunnen – eerder aangelegde – liquidatiereserves fiscaal voordelig uitgekeerd worden? 2. Vormt het een opportuniteit om liquidatiereserves vervroegd uit te keren? 3. Vormt het een opportuniteit om liquidatiereserves aan te leggen voor boekjaar 2025?
De interesten die uw vennootschap aan u eventueel betaalt voor deze lening, zijn dan in principe aftrekbare beroepskosten voor de vennootschap, terwijl u privé een roerend inkomen van uw vennootschap ontvangt waarop zij 30% roerende voorheffing moet inhouden.
Belangrijk is wel dat u een marktconforme interest hanteert. Sinds 2020 wordt de marktrente bepaald aan de hand van de door de Nationale Bank van België bekendgemaakte MFI‑rentevoet voor leningen tot € 1.000.000 met variabel tarief en initiële rentevaste periode tot één jaar, toegekend aan niet‑financiële instellingen. Concreet neemt u het tarief van november van het voorgaande jaar en telt u daar 2,50% bij. Voor 2026 komt dat neer op 6,00% (3,50% + 2,50%), terwijl het voor 2025 nog 7,08% was. Kent u zich dus interesten toe die groter zijn dan die marktrente, dan wordt het overdreven deel geherkwalificeerd in niet-aftrekbare dividenden.