Nieuwe btw-ketting: aanpassing 10% tolerantie sinds 01.01.2025
Bent u kleine ondernemer voor de btw, dan moet u geen btw op uw verkopen rekenen en geen btw-aangiften indienen, maar kunt u ook geen btw recupereren op uw aankopen.
-
Koopt u een nieuwe auto beter nog in 2026 dan in 2027?
Stel u wil een nieuwe auto aankopen of leasen voor uw onderneming (eenmanszaak of vennootschap). Kan u dit dan beter nog in 2026 doen of kan u fiscaal gezien evengoed wachten tot in 2027?
-
Wanneer heeft uw vennootschap recht op investeringsaftrek voor boekjaar 2026?
Doet uw kleine vennootschap een nieuwe investering, dan kan zij daarvoor onder bepaalde voorwaarden genieten van de investeringsaftrek. Wanneer moet die investering precies gebeuren om nog recht te hebben op de investeringsaftrek voor boekjaar 2026?
-
Winst toegewezen aan een liquidatiereserve
Om de correcte beslissingen te nemen tijdens en bij de afsluiting van boekjaar 2025, moeten drie vragen gesteld worden: 1. Vanaf welke tijdstip kunnen – eerder aangelegde – liquidatiereserves fiscaal voordelig uitgekeerd worden? 2. Vormt het een opportuniteit om liquidatiereserves vervroegd uit te keren? 3. Vormt het een opportuniteit om liquidatiereserves aan te leggen voor boekjaar 2025?
De kleineondernemersregeling is alleen mogelijk als uw jaaromzet maximaal € 25.000 excl. btw bedraagt. Stelt u echter in 2025 vast dat u in 2024 iets meer dan € 25.000 omzet behaald heeft, dan moet u zodra u de drempel overschrijdt in principe overstappen naar de normale btw-regeling met o.m. indienen van btw-aangiften tot gevolg. Op uw eerste factuur na drempeloverschrijding moet u dan ook btw rekenen.
Is de overschrijding echter uitzonderlijk en bedraagt ze niet meer dan 10%, dus € 2.500, dan kunt u de kleineondernemersregeling blijven gebruiken voor geheel 2025, maar vanaf 2026 kan u de regeling niet meer toepassen. Onder de oude btw-regelgeving kon bij overschrijding van de drempel met niet meer dan 10% tijdens het kalenderjaar ook nog het daaropvolgende kalenderjaar de kleineondernemersregeling blijven gebruikt worden, maar daar is sinds 2025 komaf meegemaakt ingevolge de nieuwe btw-ketting.