Notariële akten digitaal ondertekenen
Vroeger moest u een notariële akte ondertekenen door uw handtekening op een papieren document te plaatsen en steeds ter plaatse in het kantoor van de notaris.
-
Belastingaangifte niet-inwoners (BNI) 2025 via Tax-on-web beschikbaar
De aangifte voor niet-inwoners (BNI) voor inkomstenjaar 2024 is vanaf 4 september 2025 beschikbaar op Tax-on-web. Ook wie tijdelijk in België verbleef, moet deze aangifte indienen.
-
Twee auto’s voor één bedrijfsleider: mag dat in uw vennootschap?
Een vennootschap mag in principe de kosten van meerdere wagens aftrekken, maar het beroepsmatig gebruik moet voor elke auto apart bewezen worden. De bewijslast hiervoor ligt bij de vennootschap.
-
De risico’s van een vage aankoopfactuur
Krijgt u als ondernemer een factuur waarop enkel een algemene omschrijving staat, zoals "Voor geleverde diensten"? Wees dan op uw hoede: een vage aankoopfactuur kan problemen opleveren bij de btw en de belastingen.

Sinds 8 april 2024 kunnen echter bijna alle notariële akten digitaal ondertekend worden met de eID of via itsme als men aanwezig is in het kantoor van de notaris of als men in het kantoor van een andere notaris via een videoconferentie de vergadering bijwoont.
Voor notariële vennootschapsakten (oprichting, statutenwijzigingen, ontbinding, enz) is al langer een digitale handtekening mogelijk en hoeft u voor de ondertekening ervan niet meer bij de notaris langs te gaan. Alles verloopt via een platform.
Voor persoonlijke en vertrouwelijke akten, zoals testamenten en andere uiterste wilsbeschikkingen is een digitale ondertekening echter niet mogelijk en moet u dus fysiek nog langs de notaris passeren.