Vanaf 1 juli 2021 nieuwe regels zgn. e-commerce van start
Een Belgische btw-plichtige dienstverrichter die elektronische diensten verricht voor een particulier buiten België, moet in principe Belgische btw aanrekenen, tenminste als de drempel van € 10.000 per jaar niet overschreden wordt.
-
Koopt u een nieuwe auto beter nog in 2026 dan in 2027?
Stel u wil een nieuwe auto aankopen of leasen voor uw onderneming (eenmanszaak of vennootschap). Kan u dit dan beter nog in 2026 doen of kan u fiscaal gezien evengoed wachten tot in 2027?
-
Wanneer heeft uw vennootschap recht op investeringsaftrek voor boekjaar 2026?
Doet uw kleine vennootschap een nieuwe investering, dan kan zij daarvoor onder bepaalde voorwaarden genieten van de investeringsaftrek. Wanneer moet die investering precies gebeuren om nog recht te hebben op de investeringsaftrek voor boekjaar 2026?
-
Winst toegewezen aan een liquidatiereserve
Om de correcte beslissingen te nemen tijdens en bij de afsluiting van boekjaar 2025, moeten drie vragen gesteld worden: 1. Vanaf welke tijdstip kunnen – eerder aangelegde – liquidatiereserves fiscaal voordelig uitgekeerd worden? 2. Vormt het een opportuniteit om liquidatiereserves vervroegd uit te keren? 3. Vormt het een opportuniteit om liquidatiereserves aan te leggen voor boekjaar 2025?
Een Belgische btw-plichtige dienstverrichter die elektronische diensten verricht voor een particulier buiten België, moet in principe Belgische btw aanrekenen, tenminste als de drempel van € 10.000 per jaar niet overschreden wordt. Is dan wel het geval, dan de btw van het land waar de particulier gevestigd is, verschuldigd. In de huidige MOSS-regeling (Mini-One-Stop-Shop) kan dan via Intervat één MOSS-aangifte ingediend worden om alle geleverde diensten aan particulieren binnen de EU aan te geven zonder dat in elk van de betrokken EU-lidstaten een btw-nummer dient aangevraagd te worden.
Verkoopt een Belgische btw-plichtige goederen aan particuliere klanten in andere EU lidstaten en staat hij in voor het vervoer dan is ook hier Belgische btw verschuldigd, tenzij ook hier een bepaalde drempel overschreden wordt. Die drempel varieert van lidstaat tot lidstaat (van € 35.000 tot € 100.000). Wordt de drempel overschreden, dan zal men zich moeten registreren voor btw-doeleinden in de EU-lidstaat waar de drempel overschreden is en vanaf dan voor alle overige transacties dat jaar én het jaar erna buitenlandse btw moeten aanrekenen, alsdaar ook btw-aangifte moeten indienen.
Vanaf 1 juli 2021 maken de verschillende drempels voor afstandsverkopen per lidstaat plaats voor één uniforme drempel. Die zal € 10.000 bedragen en die geldt zowel voor de afstandsverkopen als elektronische diensten. Er treedt vanaf dan ook de zgn. OSS-regeling (One-Stop-Shop) in werking waarbij dan via één OSS-aangifte alle verkopen, zowel van goederen als van elektronische diensten kunnen aangegeven worden, en dit ongeacht in welke EU-lidstaat de particuliere klanten zich bevinden.