Vastgoed (ver)kopen kan ook elektronisch
De verkoop van een woning, appartement of stuk grond moet blijken uit een geschrift.
-
Eindejaarsdiner of receptie voor klanten
Met een klant uit eten gaan met nieuwjaar of liever een eindejaarsreceptie met catering organiseren? Voor de fiscus is dat niet hetzelfde: restaurantkosten en receptiekosten worden anders behandeld, zowel in de inkomstenbelastingen als in de btw.
-
Nog investeren op het einde van het jaar via uw vennootschap?
Valt uw winst voor 2025 hoger uit dan gepland? Dan lijkt het logisch om een geplande investering voor 2026 nog snel in 2025 te doen, maar dat is fiscaal niet altijd zo interessant.
-
Ook geen 10%-belastingverhoging meer op aanslagen van voor 29 juli 2025?
Zoals reeds eerder gecommuniceerd wordt een eerste fout te goeder trouw, voor aanslagen ingekohierd (officieel in het belastingregister opgenomen) vanaf 29 juli 2025, niet langer bestraft met een belastingverhoging van 10%.
De verkoop van een woning, appartement of stuk grond moet blijken uit een geschrift. In de praktijk wordt er dan doorgaans een onderhands compromis opgesteld eenmaal de partijen een akkoord bereikt hebben, maar om tegenstelbaar te zijn aan derden moet het akkoord tenslotte notarieel verleden worden. Om tegemoet te komen aan de digitalisering, heeft de wetgever op 20 oktober 2018 een wet uitgevaardigd waarbij het mogelijk is om het compromis in een elektronische overeenkomst te gieten. Het is voortaan dus perfect mogelijk dat partijen hun compromis via e-mail sluiten voor zover de e-mail dan voorzien is van een elektronische handtekening. Het is ook toegestaan dat de koper het compromis afdrukt en het ingescand document met zijn handtekening via e-mail bezorgt aan de verkoper. De wet van 20 oktober 2018 stelt dat immers gelijk met een elektronische handtekening. Enkel als er praktische obstakels zijn om de overeenkomst elektronisch te sluiten, kan een rechter oordelen dat een elektronische overeenkomst niet rechtsgeldig gesloten is.