Vlaamse vermindering onroerende voorheffing voor energiezuinige gebouwen verdwijnt vanaf 1 oktober 2025
De korting op de onroerende voorheffing voor energiezuinige gebouwen in Vlaanderen wordt voor bouwvergunningen aangevraagd vanaf 1 oktober 2025 afgeschaft.
-
Koopt u een nieuwe auto beter nog in 2026 dan in 2027?
Stel u wil een nieuwe auto aankopen of leasen voor uw onderneming (eenmanszaak of vennootschap). Kan u dit dan beter nog in 2026 doen of kan u fiscaal gezien evengoed wachten tot in 2027?
-
Wanneer heeft uw vennootschap recht op investeringsaftrek voor boekjaar 2026?
Doet uw kleine vennootschap een nieuwe investering, dan kan zij daarvoor onder bepaalde voorwaarden genieten van de investeringsaftrek. Wanneer moet die investering precies gebeuren om nog recht te hebben op de investeringsaftrek voor boekjaar 2026?
-
Winst toegewezen aan een liquidatiereserve
Om de correcte beslissingen te nemen tijdens en bij de afsluiting van boekjaar 2025, moeten drie vragen gesteld worden: 1. Vanaf welke tijdstip kunnen – eerder aangelegde – liquidatiereserves fiscaal voordelig uitgekeerd worden? 2. Vormt het een opportuniteit om liquidatiereserves vervroegd uit te keren? 3. Vormt het een opportuniteit om liquidatiereserves aan te leggen voor boekjaar 2025?
Wie een vergunning aanvraagt voor 1 oktober 2025 voor een ingrijpende energetische renovatie of een gebouw (gedeeltelijk) heropbouwt, kan een vermindering van de onroerende voorheffing krijgen, afhankelijk van het behaalde E-peil (score die aangeeft hoe energiezuinig een gebouw is).
Vanaf 1 oktober 2025 verandert dit echter. Voor bouwvergunningen die vanaf die datum worden aangevraagd, zal de Vlaamse vermindering voor energetische renovatie niet langer toegekend worden, ongeacht het behaalde E-peil.
Wie zijn bouwvergunning vóór 1 oktober 2025 aanvraagt, behoudt wel het recht op de bestaande vermindering voor 5 jaar vanaf het aanslagjaar dat volgt op het jaar waarin het E-peil werd bepaald. Verkrijgt u het E-peil in 2026 (bouwvergunning aangevraagd voor 1 oktober 2025) dan wordt de vermindering toegepast vanaf aanslagjaar 2027 t.e.m. aanslagjaar 2031. Ook wie reeds van de vermindering geniet, blijft die gedurende de resterende periode ontvangen.