BIV en verkeersbelasting op elektrische auto: wijzigingen op komst
In Vlaanderen betaalde u tot nu toe voor een elektrische auto geen belasting op de inverkeerstelling (BIV) of verkeersbelasting.
-
Aangifte PB specifieke inkomsten
-
Retro-actieve versoepeling voorwaarden buitenlandse dagvergoeding
In een recente circulaire over de buitenlandse dagvergoeding (Circ. 2025/C/70, 27.10.2025) zijn de regels rond de duur van de dienstreis en de behandeling van de vertrek- en terugkomdagen aangepast. Deze aanpassingen gelden retro-actief vanaf 1 januari 2025.
-
Nog een niet-elektrische auto aankopen met uw vennootschap in 2025?
Overweegt u om met uw vennootschap een niet volledig elektrische wagen aan te schaffen en de kosten fiscaal af te trekken in de vennootschapsbelasting? Dan moet u snel zijn: alleen voor auto’s waarvan de bestelbon voor 1 januari 2026 ondertekend wordt, blijven de kosten aftrekbaar.
De nieuwe Vlaamse regering heeft aangekondigd dat ze die vrijstelling zal afschaffen, maar alleen voor nieuw ingeschreven elektrische auto’s. Voor wie nu al met een elektrische auto rijdt, verandert er dus niets. De invoering van de BIV en de verkeersbelasting voor elektrische auto’s zal in twee stappen verlopen: voor de helft vanaf 2025 en volledig vanaf 2026. Hoeveel de taksen zullen bedragen, is nog niet bekend.
Woont u in Wallonië of Brussel, dan betaalt u voor een elektrische auto het minimumtarief van de BIV en de verkeersbelasting. Dat is van 1 juli 2024 tot en met 30 juni 2025 op jaarbasis: € 61,50 voor de BIV (in Brussel € 74,29 voor niet-leasingauto’s) en € 100,98 voor de verkeersbelasting. In Wallonië is er een andere berekening, met hogere bedragen, aangekondigd vanaf 1 juli 2025.