Extra belastbaar voordeel betalen voor laadpaal?
Wie privé gratis met een auto van zijn vennootschap of werkgever rijdt, moet daarvoor een voordeel alle aard (VAA) aangeven.
-
Belastingaangifte niet-inwoners (BNI) 2025 via Tax-on-web beschikbaar
De aangifte voor niet-inwoners (BNI) voor inkomstenjaar 2024 is vanaf 4 september 2025 beschikbaar op Tax-on-web. Ook wie tijdelijk in België verbleef, moet deze aangifte indienen.
-
Twee auto’s voor één bedrijfsleider: mag dat in uw vennootschap?
Een vennootschap mag in principe de kosten van meerdere wagens aftrekken, maar het beroepsmatig gebruik moet voor elke auto apart bewezen worden. De bewijslast hiervoor ligt bij de vennootschap.
-
De risico’s van een vage aankoopfactuur
Krijgt u als ondernemer een factuur waarop enkel een algemene omschrijving staat, zoals "Voor geleverde diensten"? Wees dan op uw hoede: een vage aankoopfactuur kan problemen opleveren bij de btw en de belastingen.

Wie privé gratis met een auto van zijn vennootschap of werkgever rijdt, moet daarvoor een voordeel alle aard (VAA) aangeven. Omdat een elektrische auto geen CO2-uitstoot heeft, is dat VAA wel een stuk lager dan voor een benzine- of dieselauto met dezelfde cataloguswaarde.
Enkele jaren geleden vroeg een werkgever aan de Rulingdienst wat de gevolgen waren als hij bij een werknemer thuis een oplaadpaal zou laten installeren voor diens elektrische bedrijfswagen. Het antwoord was dat ook dan de werknemer niet op een extra VAA belast moest worden (ruling nr. 2016.174, 24.05.2016). Dat geldt ook zo voor een bedrijfsleider.
In twee gevallen voorgelegd aan de Rulingdienst, wilde de werkgever de laadpaal vier jaar leasen om daarna de eigendom ervan gratis over te dragen aan de werknemer. De Rulingdienst vindt dit evenmin een reden om een extra VAA te belasten. De werkelijke waarde van de laadpaal op het moment van de eigendomsoverdracht is immers verwaarloosbaar, aldus de Rulingdienst (ruling nr. 2018.1058, 19.02.2019 en nr. 2019.0158, 30.04.2019).