Afbraak en wederopbouw aan 6% btw: vanaf 01.01.2024 aan banden gelegd, maar overgangsregeling
Er bestaat reeds geruime tijd een permanente btw-verlaging van 6% voor de afbraak van een pand gevolgd door de wederopbouw tot een privéwoning in welbepaalde 32 steden en gemeenten zoals Brussel, Hasselt en Antwerpen.
-
Koopt u een nieuwe auto beter nog in 2026 dan in 2027?
Stel u wil een nieuwe auto aankopen of leasen voor uw onderneming (eenmanszaak of vennootschap). Kan u dit dan beter nog in 2026 doen of kan u fiscaal gezien evengoed wachten tot in 2027?
-
Wanneer heeft uw vennootschap recht op investeringsaftrek voor boekjaar 2026?
Doet uw kleine vennootschap een nieuwe investering, dan kan zij daarvoor onder bepaalde voorwaarden genieten van de investeringsaftrek. Wanneer moet die investering precies gebeuren om nog recht te hebben op de investeringsaftrek voor boekjaar 2026?
-
Winst toegewezen aan een liquidatiereserve
Om de correcte beslissingen te nemen tijdens en bij de afsluiting van boekjaar 2025, moeten drie vragen gesteld worden: 1. Vanaf welke tijdstip kunnen – eerder aangelegde – liquidatiereserves fiscaal voordelig uitgekeerd worden? 2. Vormt het een opportuniteit om liquidatiereserves vervroegd uit te keren? 3. Vormt het een opportuniteit om liquidatiereserves aan te leggen voor boekjaar 2025?
Sinds 01.01.2021 is er tevens een tijdelijke regeling toepasselijk in heel België, m.a.w. ook panden gelegen buiten die bepaalde 32 steden en gemeenten kunnen voor de toepassing van 6% btw-tarief in kader van afbraak en wederopbouw in aanmerking komen, zij het wel dat daarvoor andere voorwaarden gelden (zoals enige en eigen woning). Die tijdelijke regeling kan echter ook van toepassing zijn in de bepaalde 32 steden en gemeenten in die zin dat ook een verkoop door een projectontwikkelaar na afbraak en wederopbouw er een beroep op kon doen, terwijl dat in de bestaande regeling niet mogelijk is.
De minister van Financiën heeft op zijn website te kennen gegeven dat de tijdelijke regeling niet meer wordt verlengd vanaf 01.01.2024. De permanente regeling zou vanaf dan wel uitgebreid worden naar heel België, zij het dan wel onder de (sociale) voorwaarden dat het o.m. de enige en eigen woning betreft van de bouwheer-natuurlijke persoon en de totaal bewoonbare oppervlakte niet groter is dan 200 vierkante meter. Daarnaast zouden ook rechtspersonen vanaf dan, net zoals natuurlijke personen enkel nog de 6% btw kunnen genieten bij een verhuur in kader van een sociaal huisvestingsbeleid.
Concreet komt dit erop neer dat bouwpromotoren/projectontwikkelaars vanaf 01.01.2024 in principe voor hun verkopen op plan uit de boot vallen om het 6% btw-tarief toe te passen. Er zou daarom in twee overgangsmaatregelen voorzien worden tot eind 2024 waarbij dan in het kader van de tijdelijke regeling (geheel België, incl. de 32 steden en gemeenten en dus van belang wie een heropgebouwde woning aankocht van een bouwpromotor/projectontwikkelaar) vereist is dat de omgevingsvergunning werd aangevraagd vóór 01.07.2023 en de btw opeisbaar wordt uiterlijk 31.12.2024 (gefactureerd of betaald). Bij de permanente regeling (de 32 steden en gemeenten) is vereist dat de omgevingsvergunning werd ingediend vóór 01.01.2024 en de werken gefactureerd of betaald worden uiterlijk 31.12.2024.