Fiscus kan aftrek van oude verliezen weigeren, ook zonder eerdere opmerkingen
Ook als de fiscus bij de aangifte en boekhouding van een bepaald jaar geen opmerking heeft gemaakt, kan hij later toch beslissen om de aftrek van een overgedragen verlies te weigeren. Het is dus niet omdat het verlies in het verleden niet werd betwist, dat u automatisch zeker bent van aftrek.
-
Koopt u een nieuwe auto beter nog in 2026 dan in 2027?
Stel u wil een nieuwe auto aankopen of leasen voor uw onderneming (eenmanszaak of vennootschap). Kan u dit dan beter nog in 2026 doen of kan u fiscaal gezien evengoed wachten tot in 2027?
-
Wanneer heeft uw vennootschap recht op investeringsaftrek voor boekjaar 2026?
Doet uw kleine vennootschap een nieuwe investering, dan kan zij daarvoor onder bepaalde voorwaarden genieten van de investeringsaftrek. Wanneer moet die investering precies gebeuren om nog recht te hebben op de investeringsaftrek voor boekjaar 2026?
-
Winst toegewezen aan een liquidatiereserve
Om de correcte beslissingen te nemen tijdens en bij de afsluiting van boekjaar 2025, moeten drie vragen gesteld worden: 1. Vanaf welke tijdstip kunnen – eerder aangelegde – liquidatiereserves fiscaal voordelig uitgekeerd worden? 2. Vormt het een opportuniteit om liquidatiereserves vervroegd uit te keren? 3. Vormt het een opportuniteit om liquidatiereserves aan te leggen voor boekjaar 2025?
Wanneer uw vennootschap een verlies uit het verleden wil aftrekken van de huidige winst, moet u kunnen bewijzen dat dit verlies echt heeft bestaan en wat het exacte bedrag was. Het feit dat de fiscus in het boekjaar waarin het verlies ontstond geen vragen stelde of opmerkingen maakte, betekent niet dat hij in een later boekjaar geen bezwaar meer kan hebben. U bent verplicht om het verlies te bewijzen op het moment dat u het in aftrek neemt, niet op het moment dat het ontstond.
U moet met een bewijskrachtige boekhouding en eventuele andere stukken, zoals facturen, contracten of andere bewijsdocumenten, duidelijk het bedrag en het bestaan van het verlies aantonen. Zelfs als de wettelijke bewaartermijn van tien jaar voorbij is, doet u er goed aan om alle relevante documenten langer te bewaren zolang u het verlies nog in aftrek wilt nemen. Zo voorkomt u problemen als de fiscus in een later jaar toch vragen stelt.
Het is dus belangrijk om niet te rekenen op het stilzwijgen van de fiscus uit het verleden. Pas wanneer u het verlies effectief in mindering brengt, komt het bewijs op tafel te liggen. Bent u niet in staat om het bestaan en het bedrag van het verlies voldoende te bewijzen, dan riskeert u dat de aftrek wordt geweigerd, ook al leek er eerder geen probleem te zijn.