Fiscus kan aftrek van oude verliezen weigeren, ook zonder eerdere opmerkingen
Ook als de fiscus bij de aangifte en boekhouding van een bepaald jaar geen opmerking heeft gemaakt, kan hij later toch beslissen om de aftrek van een overgedragen verlies te weigeren. Het is dus niet omdat het verlies in het verleden niet werd betwist, dat u automatisch zeker bent van aftrek.
-
Cashbetalingen in uw zaak? Zo voorkomt u problemen met de fiscus
Uitgaven cash betalen mag als ondernemer, maar u moet wel aan enkele belangrijke regels voldoen. Zonder het juiste bewijs en een correct kasboek riskeert u dat de fiscus uw kosten niet aanvaardt.
-
Btw en doorfacturatie van restaurantkosten: de drie scenario’s uitgelegd
U maakt restaurantkosten die u wil doorfactureren aan een opdrachtgever. Hoe moet u dat doen en tegen welk tarief? Kunt u of kan uw klant de btw recupereren? Er zijn verschillende scenario’s mogelijk. Het btw-tarief op maaltijden in een restaurant is 12%, op dranken is het 21%. De btw is in principe niet recupereerbaar voor wie niet zelf restaurantdiensten levert. Er zijn drie scenario’s inzake doorfacturatie mogelijk, die we hieronder apart beschrijven
-
Vlaamse vermindering onroerende voorheffing voor energiezuinige gebouwen verdwijnt vanaf 1 oktober 2025
De korting op de onroerende voorheffing voor energiezuinige gebouwen in Vlaanderen wordt voor bouwvergunningen aangevraagd vanaf 1 oktober 2025 afgeschaft.

Wanneer uw vennootschap een verlies uit het verleden wil aftrekken van de huidige winst, moet u kunnen bewijzen dat dit verlies echt heeft bestaan en wat het exacte bedrag was. Het feit dat de fiscus in het boekjaar waarin het verlies ontstond geen vragen stelde of opmerkingen maakte, betekent niet dat hij in een later boekjaar geen bezwaar meer kan hebben. U bent verplicht om het verlies te bewijzen op het moment dat u het in aftrek neemt, niet op het moment dat het ontstond.
U moet met een bewijskrachtige boekhouding en eventuele andere stukken, zoals facturen, contracten of andere bewijsdocumenten, duidelijk het bedrag en het bestaan van het verlies aantonen. Zelfs als de wettelijke bewaartermijn van tien jaar voorbij is, doet u er goed aan om alle relevante documenten langer te bewaren zolang u het verlies nog in aftrek wilt nemen. Zo voorkomt u problemen als de fiscus in een later jaar toch vragen stelt.
Het is dus belangrijk om niet te rekenen op het stilzwijgen van de fiscus uit het verleden. Pas wanneer u het verlies effectief in mindering brengt, komt het bewijs op tafel te liggen. Bent u niet in staat om het bestaan en het bedrag van het verlies voldoende te bewijzen, dan riskeert u dat de aftrek wordt geweigerd, ook al leek er eerder geen probleem te zijn.