Fiscus kan aftrek van oude verliezen weigeren, ook zonder eerdere opmerkingen
Ook als de fiscus bij de aangifte en boekhouding van een bepaald jaar geen opmerking heeft gemaakt, kan hij later toch beslissen om de aftrek van een overgedragen verlies te weigeren. Het is dus niet omdat het verlies in het verleden niet werd betwist, dat u automatisch zeker bent van aftrek.
-
Geregistreerd kassasysteem (GKS) 2.0: nieuwe tolerantie tot en met 31 maart 2026
Voor (nieuwe) horecazaken die een GKS moeten gebruiken maar nog geen GKS hebben, wordt de verplichte installatie van het nieuwe geregistreerd kassasysteem: GKS 2.0 (de ‘witte kassa’) opnieuw uitgesteld. Deze verplichting werd eerder al uitgesteld tot 1 januari 2026, maar de tolerantie loopt nu door tot en met 31 maart 2026.
-
Bijdrage laattijdige neerlegging jaarrekening wordt geïndexeerd vanaf 01.01.2026
De jaarrekening van een vennootschap moet in principe neergelegd zijn bij de Nationale Bank van België binnen de 30 dagen na goedkeuring van de algemene vergadering en ten laatste zeven maanden na de afsluitingsdatum van het boekjaar.
-
Tarieven terugbetaalde thuis getankte elektriciteit voor 1ste kwartaal 2026 gekend
Als u een vergoeding krijgt van uw vennootschap/werkgever voor het thuis opladen van de elektrische bedrijfswagen, dan wordt u privé in principe belast op een zgn. voordeel alle aard.
Wanneer uw vennootschap een verlies uit het verleden wil aftrekken van de huidige winst, moet u kunnen bewijzen dat dit verlies echt heeft bestaan en wat het exacte bedrag was. Het feit dat de fiscus in het boekjaar waarin het verlies ontstond geen vragen stelde of opmerkingen maakte, betekent niet dat hij in een later boekjaar geen bezwaar meer kan hebben. U bent verplicht om het verlies te bewijzen op het moment dat u het in aftrek neemt, niet op het moment dat het ontstond.
U moet met een bewijskrachtige boekhouding en eventuele andere stukken, zoals facturen, contracten of andere bewijsdocumenten, duidelijk het bedrag en het bestaan van het verlies aantonen. Zelfs als de wettelijke bewaartermijn van tien jaar voorbij is, doet u er goed aan om alle relevante documenten langer te bewaren zolang u het verlies nog in aftrek wilt nemen. Zo voorkomt u problemen als de fiscus in een later jaar toch vragen stelt.
Het is dus belangrijk om niet te rekenen op het stilzwijgen van de fiscus uit het verleden. Pas wanneer u het verlies effectief in mindering brengt, komt het bewijs op tafel te liggen. Bent u niet in staat om het bestaan en het bedrag van het verlies voldoende te bewijzen, dan riskeert u dat de aftrek wordt geweigerd, ook al leek er eerder geen probleem te zijn.