Belastingvoordeel voor giften aan slachtoffers van het noodweer
De fiscus heeft op zijn website te kennen gegeven dat giften voor de slachtoffers van de slechte weersomstandigheden in aanmerking komen voor een belastingvoordeel.
-
Koopt u een nieuwe auto beter nog in 2026 dan in 2027?
Stel u wil een nieuwe auto aankopen of leasen voor uw onderneming (eenmanszaak of vennootschap). Kan u dit dan beter nog in 2026 doen of kan u fiscaal gezien evengoed wachten tot in 2027?
-
Wanneer heeft uw vennootschap recht op investeringsaftrek voor boekjaar 2026?
Doet uw kleine vennootschap een nieuwe investering, dan kan zij daarvoor onder bepaalde voorwaarden genieten van de investeringsaftrek. Wanneer moet die investering precies gebeuren om nog recht te hebben op de investeringsaftrek voor boekjaar 2026?
-
Winst toegewezen aan een liquidatiereserve
Om de correcte beslissingen te nemen tijdens en bij de afsluiting van boekjaar 2025, moeten drie vragen gesteld worden: 1. Vanaf welke tijdstip kunnen – eerder aangelegde – liquidatiereserves fiscaal voordelig uitgekeerd worden? 2. Vormt het een opportuniteit om liquidatiereserves vervroegd uit te keren? 3. Vormt het een opportuniteit om liquidatiereserves aan te leggen voor boekjaar 2025?
De fiscus heeft op zijn website te kennen gegeven dat giften voor de slachtoffers van de slechte weersomstandigheden in aanmerking komen voor een belastingvoordeel. Het gaat meer bepaald om giften aan het Belgische Rode Kruis, of aan OCMW's voor giften ontvangen ter ondersteuning van de inwoners van hun gemeente. Ook giften aan de gewestelijke rampenfondsen of aan instellingen die erkend zijn als instelling waarvan de activiteit gericht is op het helpen van mensen in nood en die geld inzamelen om de slachtoffers van de overstromingen te helpen, komen in aanmerking voor het belastingvoordeel.
Natuurlijke personen kunnen een belastingvermindering genieten van thans 45% indien de storting gelijk is aan of hoger is dan € 40. Voor vennootschappen is de gift fiscaal aftrekbaar zo het gestorte bedrag € 40 of meer bedraagt. Het aftrekbare bedrag stijgt van € 500.000 tot € 2.500.000 voor giften die in 2021 worden gedaan.