Btw-Administratie verduidelijkt btw-plicht van een zgn. maatschap
De maatschap is één van de vennootschappen die de hervorming van het vennootschapsrecht sinds 1 mei 2019 overleefd heeft.
-
Koopt u een nieuwe auto beter nog in 2026 dan in 2027?
Stel u wil een nieuwe auto aankopen of leasen voor uw onderneming (eenmanszaak of vennootschap). Kan u dit dan beter nog in 2026 doen of kan u fiscaal gezien evengoed wachten tot in 2027?
-
Wanneer heeft uw vennootschap recht op investeringsaftrek voor boekjaar 2026?
Doet uw kleine vennootschap een nieuwe investering, dan kan zij daarvoor onder bepaalde voorwaarden genieten van de investeringsaftrek. Wanneer moet die investering precies gebeuren om nog recht te hebben op de investeringsaftrek voor boekjaar 2026?
-
Winst toegewezen aan een liquidatiereserve
Om de correcte beslissingen te nemen tijdens en bij de afsluiting van boekjaar 2025, moeten drie vragen gesteld worden: 1. Vanaf welke tijdstip kunnen – eerder aangelegde – liquidatiereserves fiscaal voordelig uitgekeerd worden? 2. Vormt het een opportuniteit om liquidatiereserves vervroegd uit te keren? 3. Vormt het een opportuniteit om liquidatiereserves aan te leggen voor boekjaar 2025?
De maatschap is één van de vennootschappen die de hervorming van het vennootschapsrecht sinds 1 mei 2019 overleefd heeft. Het gaat in se om een vennootschap met een burgerlijk of een handelsdoel die normaal gezien geen rechtspersoonlijkheid bezit. De maatschap waarvan de vennoten overeenkomen dat zij wel rechtspersoonlijkheid zal genieten, neemt de vorm aan van een vennootschap onder firma of van een commanditaire vennootschap. Een maatschap mag vermogensvoordelen uitkeren.
Elke maatschap is strikt genomen dus btw-plichtig. Dat geldt zowel voor de maatschap zonder rechtspersoonlijkheid als voor de maatschap met rechtspersoonlijkheid die de vorm aangenomen heeft van een vennootschap onder firma of een commanditaire vennootschap. Een zgn. stille maatschap is echter de uitzondering op de regel. Zo’n stille maatschap is een maatschap die bestuurd wordt door een of meer zaakvoerders, al dan niet vennoten, die handelen in eigen naam. Zo’n stille maatschap wordt niet aangemerkt als een btw-plichtige (circ. 2020/C/17, 22.01.2020).