Combinatie thuiswerkvergoeding en andere vergoedingen mogelijk
Werknemers die regelmatig thuiswerken, kunnen daarvoor een thuiswerkvergoeding krijgen van hun werkgever.
-
Koopt u een nieuwe auto beter nog in 2026 dan in 2027?
Stel u wil een nieuwe auto aankopen of leasen voor uw onderneming (eenmanszaak of vennootschap). Kan u dit dan beter nog in 2026 doen of kan u fiscaal gezien evengoed wachten tot in 2027?
-
Wanneer heeft uw vennootschap recht op investeringsaftrek voor boekjaar 2026?
Doet uw kleine vennootschap een nieuwe investering, dan kan zij daarvoor onder bepaalde voorwaarden genieten van de investeringsaftrek. Wanneer moet die investering precies gebeuren om nog recht te hebben op de investeringsaftrek voor boekjaar 2026?
-
Winst toegewezen aan een liquidatiereserve
Om de correcte beslissingen te nemen tijdens en bij de afsluiting van boekjaar 2025, moeten drie vragen gesteld worden: 1. Vanaf welke tijdstip kunnen – eerder aangelegde – liquidatiereserves fiscaal voordelig uitgekeerd worden? 2. Vormt het een opportuniteit om liquidatiereserves vervroegd uit te keren? 3. Vormt het een opportuniteit om liquidatiereserves aan te leggen voor boekjaar 2025?
Werknemers die regelmatig thuiswerken, kunnen daarvoor een thuiswerkvergoeding krijgen van hun werkgever. Het gaat om een forfaitaire vergoeding voor verwarming, elektriciteit, klein bureaumateriaal, enz.. Voorwaarde is dat de werknemers op structurele en regelmatige basis thuiswerken, d.w.z. zij minstens het equivalent van één werkdag per week moeten thuiswerken. Zijn alle voorwaarden voldaan, dan is deze vergoeding niet belastbaar in hoofde van de werknemer en aftrekbaar in hoofde van de werkgever. Het gaat immers om zgn. ‘kosten eigen aan de werkgever’. Sinds 1 april 2020 bedraagt het forfait maximaal € 129,48 per maand. Voor de periode april tot en met juni 2021 kan men tijdelijk een hoger bedrag van € 144,31 toekennen.
De fiscus laat toe dat de thuiswerkvergoeding gecombineerd wordt met andere vergoedingen (circulaire van 26.02.2021). Zo mag een werkgever aan zijn werknemers eveneens een forfaitaire vergoeding toekennen voor het gebruik van zijn eigen pc en internet (telkens maximaal € 20). De werkgever mag tevens de werkelijke kostprijs van ander kantoormeubilair en informaticamateriaal terugbetalen aan zijn werknemers. Deze regeling treedt in werking vanaf 01.03.2021, maar maar de fiscus zal hier ook rekening mee houden voor de situaties van thuiswerk die zich hebben voorgedaan vanaf 01.01.2020.