De meerwaardebelasting geldt ook voor bepaalde verzekeringsproducten
Sinds 1 januari 2026 is er, zoals eerder gecommuniceerd, een belasting op meerwaarden op financiële vaste activa in uw privévermogen. Denk hierbij aan aandelen, obligaties, beleggingsfondsen, trackers (ETF’s) en andere financiële instrumenten. De gerealiseerde meerwaarde wordt in principe belast aan een tarief van 10%.
-
Koopt u een nieuwe auto beter nog in 2026 dan in 2027?
Stel u wil een nieuwe auto aankopen of leasen voor uw onderneming (eenmanszaak of vennootschap). Kan u dit dan beter nog in 2026 doen of kan u fiscaal gezien evengoed wachten tot in 2027?
-
Wanneer heeft uw vennootschap recht op investeringsaftrek voor boekjaar 2026?
Doet uw kleine vennootschap een nieuwe investering, dan kan zij daarvoor onder bepaalde voorwaarden genieten van de investeringsaftrek. Wanneer moet die investering precies gebeuren om nog recht te hebben op de investeringsaftrek voor boekjaar 2026?
-
Winst toegewezen aan een liquidatiereserve
Om de correcte beslissingen te nemen tijdens en bij de afsluiting van boekjaar 2025, moeten drie vragen gesteld worden: 1. Vanaf welke tijdstip kunnen – eerder aangelegde – liquidatiereserves fiscaal voordelig uitgekeerd worden? 2. Vormt het een opportuniteit om liquidatiereserves vervroegd uit te keren? 3. Vormt het een opportuniteit om liquidatiereserves aan te leggen voor boekjaar 2025?
De meerwaardebelasting kan ook van toepassing zijn op bepaalde verzekeringsproducten. Zo vallen zowel een Tak 21 (spaarverzekering) als een Tak 23 (beleggingsverzekering) onder het toepassingsgebied van de nieuwe belasting. Ook de Tak 44 (eigenlijk de combinatie van een Tak 21 en Tak 23) en de Tak 26 (levensverzekering in de vorm van een kapitalisatiecontract met gegarandeerde rente) vallen hier in principe onder. Wanneer u op deze producten een meerwaarde realiseert, kan daarop dus eveneens een belasting van 10% verschuldigd zijn. Er geldt wel jaarlijks een vrijstelling van € 10.000 aan gerealiseerde meerwaarden per belastingplichtige.
Niet alle verzekeringsproducten worden echter getroffen door deze nieuwe regeling. De meerwaardebelasting is namelijk niet van toepassing op producten uit de tweede en derde pensioenpijler. Concreet betekent dit dat onder meer uw Individuele Pensioentoezegging (IPT), Vrij Aanvullend Pensioen voor Zelfstandigen (VAPZ), pensioenspaarverzekering, pensioenspaarfonds en langetermijnsparen buiten het toepassingsgebied van de meerwaardebelasting vallen.