Fiscus geeft verduidelijking omtrent aangifte buitenlands onroerend goed
Nadat België door Europa meermaals op de vingers was getikt wegens ongelijke fiscale behandeling, zal er aan aan een onroerend goed in het buitenland tevens een kadastraal inkomen toegekend worden, net zoals dat voor een onroerend goed gelegen in België reeds het geval is.
-
Koopt u een nieuwe auto beter nog in 2026 dan in 2027?
Stel u wil een nieuwe auto aankopen of leasen voor uw onderneming (eenmanszaak of vennootschap). Kan u dit dan beter nog in 2026 doen of kan u fiscaal gezien evengoed wachten tot in 2027?
-
Wanneer heeft uw vennootschap recht op investeringsaftrek voor boekjaar 2026?
Doet uw kleine vennootschap een nieuwe investering, dan kan zij daarvoor onder bepaalde voorwaarden genieten van de investeringsaftrek. Wanneer moet die investering precies gebeuren om nog recht te hebben op de investeringsaftrek voor boekjaar 2026?
-
Winst toegewezen aan een liquidatiereserve
Om de correcte beslissingen te nemen tijdens en bij de afsluiting van boekjaar 2025, moeten drie vragen gesteld worden: 1. Vanaf welke tijdstip kunnen – eerder aangelegde – liquidatiereserves fiscaal voordelig uitgekeerd worden? 2. Vormt het een opportuniteit om liquidatiereserves vervroegd uit te keren? 3. Vormt het een opportuniteit om liquidatiereserves aan te leggen voor boekjaar 2025?
Nadat België door Europa meermaals op de vingers was getikt wegens ongelijke fiscale behandeling, zal er aan aan een onroerend goed in het buitenland tevens een kadastraal inkomen toegekend worden, net zoals dat voor een onroerend goed gelegen in België reeds het geval is. De fiscus verduidelijkt in een circulaire van 01.03.2021 welke aangifteverplichtingen dit met zich mee brengt.
Is het pand aangekocht voor 1 januari 2021, dan zal men vanaf juni 2021 de noodzakelijke aangifte om het kadastraal inkomen te bepalen, kunnen indienen. Men heeft hiervoor tijd tot uiterlijk 31.12.2021. Is dit buitenlands vastgoed opgenomen in de laatste aangifte in de personenbelasting, dan zal de fiscus hiervoor zelf contact opnemen. Vanaf juni 2021 kan men de aangifte invullen op MyMinfin. Het formulier zal ook beschikbaar zijn op de website van de FOD Financiën of het kan per mail aangevraagd worden (foreigncad@minfin.fed.be). Voor aankopen sinds 1 januari 2021 zal men binnen de 4 maanden na de aankoop spontaan aangifte moeten doeen. Heeft men het betreffende vastgoed gekocht tussen 01.01.2021 en 25.02.2021, dan krijgt men hiervoor tijd tot 30.06.2021.
Voor de aangifte personenbelasting inkomstenjaar 2020/aanslagjaar 2021 verandert er niets. Het is pas vanaf inkomstenjaar 2021/aanslagjaar 2022 dat het nieuwe kadastraal inkomen van buitenlandse onroerende goederen van toepassing zal zijn.