Hoelang uw paperassen bijhouden?
Zowel voor de fiscale administratie als voor de btw-administratie moet alles 7 jaar bijgehouden worden.
-
Deadline voor uw “complexe” aangifte personenbelasting aanslagjaar 2025 is verlengd
De deadline voor wie zijn “complexe” aangifte personenbelasting over inkomstenjaar 2024/aanslagjaar 2025 online indient via Tax-On-Web is verlengd tot en met 31.10.2025. Initieel had u slechts tijd tot en met 16.10.2025.
-
Uitstel invoering btw-ketting
De invoering van de btw-ketting wordt uitgesteld tot een later te bepalen datum. Hierdoor blijft ook het huidige rekeningnummer voor btw-betalingen voorlopig behouden.
-
Mag u een afschrijvingstermijn zelf kiezen?
Wanneer u investeert in bedrijfsmiddelen met een beperkte levensduur, moet u deze afschrijven over hun verwachte gebruiksduur. Maar hoe bepaalt u die termijn?

Zowel voor de fiscale administratie als voor de btw-administratie moet alles 7 jaar bijgehouden worden. In principe loopt die 7 jaar vanaf de eerste dag van het (boek)jaar na dat waarin de boekhouding afgesloten is of de stukken opgesteld zijn. Voor wie een eenmanszaak heeft moet die 7 jaar dus gewoonweg per kalenderjaar bekeken worden.
Op die 7 jaar zijn wel wat uitzonderingen die maken dat alles langer moet bijgehouden worden. Zo moeten investeringsfacturen tot 7 jaar na het jaar van de laatste afschrijving bewaard worden. Daarnaast moeten alle stukken in verband met onroerende goederen 15 jaar bewaard worden. De gerecupereerde btw op onroerende goederen kan immers gedurende 15 jaar herzien worden.
Wie gebruik heeft gemaakt van de optie om een beroepsmatige verhuur met btw te laten verlopen, moet alles zelfs nog langer bijhouden. De btw-herzieningstermijn bedraagt daarvoor immers zelfs 25 jaar. De bewaringstermijn van de betreffende facturen is bijgevolg ook 25 jaar.
Wie een vennootschap heeft met daarin een woning, moet een Postinterventiedossier (PID) bijhouden. Het PID is eigenlijk een map waarin een aantal belangrijke documenten verzameld worden, o.a. alle vergunningen, adviezen, keuringen, plannen e.d. Bij een eventuele verkoop is dat dossier essentieel, dus bijhouden is ook hier de boodschap.