Is uw bedrijf voor haar groepsverzekering onderhevig aan de Wijninckx-bijdragen?
Op de premie die een werkgever in de groepsverzekering van zijn werknemers stort, is een RSZ-bijdrage van 8,86% verschuldigd.
-
Koopt u een nieuwe auto beter nog in 2026 dan in 2027?
Stel u wil een nieuwe auto aankopen of leasen voor uw onderneming (eenmanszaak of vennootschap). Kan u dit dan beter nog in 2026 doen of kan u fiscaal gezien evengoed wachten tot in 2027?
-
Wanneer heeft uw vennootschap recht op investeringsaftrek voor boekjaar 2026?
Doet uw kleine vennootschap een nieuwe investering, dan kan zij daarvoor onder bepaalde voorwaarden genieten van de investeringsaftrek. Wanneer moet die investering precies gebeuren om nog recht te hebben op de investeringsaftrek voor boekjaar 2026?
-
Winst toegewezen aan een liquidatiereserve
Om de correcte beslissingen te nemen tijdens en bij de afsluiting van boekjaar 2025, moeten drie vragen gesteld worden: 1. Vanaf welke tijdstip kunnen – eerder aangelegde – liquidatiereserves fiscaal voordelig uitgekeerd worden? 2. Vormt het een opportuniteit om liquidatiereserves vervroegd uit te keren? 3. Vormt het een opportuniteit om liquidatiereserves aan te leggen voor boekjaar 2025?
Op de premie die een werkgever in de groepsverzekering van zijn werknemers stort, is een RSZ-bijdrage van 8,86% verschuldigd. Daarnaast is er, bijkomend, soms ook nog een zgn. Wijninckx-bijdrage verschuldigd voor groepsverzekeringen. Vroeger bedroeg de Wijninckx-bijdrage 1,5%, maar sinds 2018 gaat het om 3%.
Vanaf premiejaar 2019 werkt men niet meer met een grensbedrag, maar wordt de som van het wettelijk pensioen en de verworven reserves elk jaar afgetoetst aan een zgn. pensioendoelstelling. Wordt die doelstelling overschreden, dan is de bijdrage van 3% verschuldigd door de werkgever (op zijn aandeel in de overschrijding).
De overheidsinstelling Sigedis, die de databanken inzake (aanvullend) pensioen beheert, berekent voor wie (en hoeveel) de doelstelling overschreden wordt. Deze resultaten worden via de RSZ aan het sociaal secretariaat gezonden. Zij nemen ze dan op in de DmfA-aangifte van het vierde kwartaal van 2019 die dan door de betrokken werknemers tegen 31 januari 2020 moet betaald worden.