Minister ondervraagd over regeling deelfietsen
Een openbaar deelfietssysteem wordt gezien als een aanvulling op het openbaar vervoer en kan daarom sinds 2017 het verlaagde btw-tarief van 6% genieten (Btw-beslissing E.T. 131.027, 16.12.2016).
-
Koopt u een nieuwe auto beter nog in 2026 dan in 2027?
Stel u wil een nieuwe auto aankopen of leasen voor uw onderneming (eenmanszaak of vennootschap). Kan u dit dan beter nog in 2026 doen of kan u fiscaal gezien evengoed wachten tot in 2027?
-
Wanneer heeft uw vennootschap recht op investeringsaftrek voor boekjaar 2026?
Doet uw kleine vennootschap een nieuwe investering, dan kan zij daarvoor onder bepaalde voorwaarden genieten van de investeringsaftrek. Wanneer moet die investering precies gebeuren om nog recht te hebben op de investeringsaftrek voor boekjaar 2026?
-
Winst toegewezen aan een liquidatiereserve
Om de correcte beslissingen te nemen tijdens en bij de afsluiting van boekjaar 2025, moeten drie vragen gesteld worden: 1. Vanaf welke tijdstip kunnen – eerder aangelegde – liquidatiereserves fiscaal voordelig uitgekeerd worden? 2. Vormt het een opportuniteit om liquidatiereserves vervroegd uit te keren? 3. Vormt het een opportuniteit om liquidatiereserves aan te leggen voor boekjaar 2025?
Een openbaar deelfietssysteem wordt gezien als een aanvulling op het openbaar vervoer en kan daarom sinds 2017 het verlaagde btw-tarief van 6% genieten (Btw-beslissing E.T. 131.027, 16.12.2016). Er werden daarvoor wel specifieke voorwaarden opgelegd. Voor de gewone privéverhuur van fietsen geldt bijgevolg het normale 21% btw-tarief.
In de praktijk worden echter niet alleen fietsen gedeeld. Er is immers een heel gamma aan deelfietsen, deelsteps, deelscooters, enz., en dan zijn er ook nog de deelauto’s. De minister werd ondervraagd of het verlaagd 6% btw-tarief voor deelfietsen ook kan toegepast worden op deelsteps. De minister antwoordt negatief op die parlementaire vraag. Het verlaagde btw-tarief van 6% voor deelfietsen is een administratieve tolerantie die op dit moment niet toegepast kan worden op andere gedeelde vervoersmiddelen. Wel wordt aan de Btw-Administratie gevraagd of een uitbreiding van deze regeling mogelijk is (parl. vr. nr. 2602, Van den Bergh, 29.03.2019).