Modelovereenkomst in kader van belastingvermindering bij kwijtschelding huur
Verhuurders die de huur kwijtschelden voor de maanden maart, april en/of mei 2021 aan ondernemers die hun zaak verplicht moesten sluiten wegens de coronamaatregelen, maken aanspraak op een belastingvermindering (personenbelasting) of een belastingkrediet (vennootschapsbelasting) ten belope van 30% van de kwijtgescholden huur.
-
Koopt u een nieuwe auto beter nog in 2026 dan in 2027?
Stel u wil een nieuwe auto aankopen of leasen voor uw onderneming (eenmanszaak of vennootschap). Kan u dit dan beter nog in 2026 doen of kan u fiscaal gezien evengoed wachten tot in 2027?
-
Wanneer heeft uw vennootschap recht op investeringsaftrek voor boekjaar 2026?
Doet uw kleine vennootschap een nieuwe investering, dan kan zij daarvoor onder bepaalde voorwaarden genieten van de investeringsaftrek. Wanneer moet die investering precies gebeuren om nog recht te hebben op de investeringsaftrek voor boekjaar 2026?
-
Winst toegewezen aan een liquidatiereserve
Om de correcte beslissingen te nemen tijdens en bij de afsluiting van boekjaar 2025, moeten drie vragen gesteld worden: 1. Vanaf welke tijdstip kunnen – eerder aangelegde – liquidatiereserves fiscaal voordelig uitgekeerd worden? 2. Vormt het een opportuniteit om liquidatiereserves vervroegd uit te keren? 3. Vormt het een opportuniteit om liquidatiereserves aan te leggen voor boekjaar 2025?
Verhuurders die de huur kwijtschelden voor de maanden maart, april en/of mei 2021 aan ondernemers die hun zaak verplicht moesten sluiten wegens de coronamaatregelen, maken aanspraak op een belastingvermindering (personenbelasting) of een belastingkrediet (vennootschapsbelasting) ten belope van 30% van de kwijtgescholden huur.
De verhuurder moet voor deze kwijtschelding een schriftelijke overeenkomst opstellen. Hij kan hiervoor de modelovereenkomst downloaden die de fiscus ter beschikking stelt op zijn website. Het gebruik van deze modelovereenkomst is niet verplicht, maar wordt aangeraden omdat men zo zeker is dat de overeenkomst alle noodzakelijke informatie bevat. Deze modelovereenkomst moet volledig ingevuld en ondertekend worden door de verhuurder en de huurder en vervolgens uiterlijk op 15.07.2021 bezorgd worden aan de fiscus. Dat kan per post op “AAFisc P Beheer Gaston Crommenlaan 6 - bus 533 (natuurlijke personen) of 575 (vennootschappen) 9050 Ledeberg”. De modelovereenkomst kan ook online via MyMinfin ingediend worden.