Nieuwe formulieren aangifte roerende voorheffing
Keert uw vennootschap een dividend uit of betaalt zij u andere inkomsten waarop roerende voorheffing moet ingehouden worden? Dan moet daarvoor een aangifte in de roerende voorheffing worden ingediend en moet de ingehouden belasting worden doorgestort aan de fiscus.
-
Koopt u een nieuwe auto beter nog in 2026 dan in 2027?
Stel u wil een nieuwe auto aankopen of leasen voor uw onderneming (eenmanszaak of vennootschap). Kan u dit dan beter nog in 2026 doen of kan u fiscaal gezien evengoed wachten tot in 2027?
-
Wanneer heeft uw vennootschap recht op investeringsaftrek voor boekjaar 2026?
Doet uw kleine vennootschap een nieuwe investering, dan kan zij daarvoor onder bepaalde voorwaarden genieten van de investeringsaftrek. Wanneer moet die investering precies gebeuren om nog recht te hebben op de investeringsaftrek voor boekjaar 2026?
-
Winst toegewezen aan een liquidatiereserve
Om de correcte beslissingen te nemen tijdens en bij de afsluiting van boekjaar 2025, moeten drie vragen gesteld worden: 1. Vanaf welke tijdstip kunnen – eerder aangelegde – liquidatiereserves fiscaal voordelig uitgekeerd worden? 2. Vormt het een opportuniteit om liquidatiereserves vervroegd uit te keren? 3. Vormt het een opportuniteit om liquidatiereserves aan te leggen voor boekjaar 2025?
Die aangifte moet in principe gebeuren binnen 15 dagen na de toekenning of betaalbaarstelling van de roerende inkomsten. De aangifte verloopt elektronisch via MyMinfin. Als uw dossierbeheerder over een mandaat beschikt, kan hij/zij deze aangifte ook namens uw vennootschap indienen.
De FOD Financiën heeft nieuwe aangifteformulieren gepubliceerd voor de aangiften inzake de roerende voorheffing. Het gaat om de formulieren 273A-Div (dividenden), 273S (auteursrechten) en 273 (andere gevallen). De formulieren werden aangepast naar aanleiding van recente wetswijzigingen, zoals de meerwaardebelasting op financiële activa.
Voor vennootschappen die roerende voorheffing moeten inhouden en aangeven, is het belangrijk dat voortaan de nieuwe modellen worden gebruikt. Dient uw dossierbeheerder uw aangifte roerende voorheffing in dan zal hij/zij deze wijzigingen opvolgen en de nieuwe formulieren gebruiken.